Hatályba lépett az az uniós irányelv, a tagállamok ezt már alkalmazzák is, hogy a járműnyilvántartásban szereplő üzembentartói adatokat automatikusan megkapjuk. Függetlenül attól tehát, hogy a gépkocsit Németországban, Ausztriában, Szlovákiában vagy Lengyelországban helyezték forgalomba, és ilyen vagy olyan rendszám van rajta, az üzembentartója ugyanúgy megkapja a csekket, mint a magyar - mondta Óberling József ezredes.
Az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője hozzátette: ez, az objektív felelősség elve alapján kiszabott bírság nem módosítható elzárásra. Ha nem fizeti meg önként az üzembentartó, akkor végrehajtás útján szedik be, tehát ez nem olyan, mint a szabálysértési eljárás, ahol van elzárásra átváltoztatás, itt adók módjára történő behajtás, illetve a jármű forgalomból való kitiltása a vége. Ezeket az eljárásokat külföldiekkel szemben nem alkalmazhatjuk, ilyet csak az adott állam tehet, de a következő Magyarországra jövetelükkor a járművet lefoglalhatják. Bekerül a nyilvántartásba a tartozásuk, amelyet a rendőrök látnak, és függetlenül attól, hogy ki vezette akkor az autót, addig tudjuk hátráltatni a járművet, amíg aktuálisan éppen vezető ember meg nem fizeti a bírságot.
Már van olyan magyar állampolgár, aki más országból kapott ilyen levelet. A tagállamok maguk határozzák meg a bírságok mértékét, a magyarhoz hasonlóak az összegek, ennél kisebb összegekről nem beszélhetünk. 72 euró körül van az az összeg, amikor egy állam nekiáll behajtani egy bírságot, mert úgy számolják, hogy ennek költségei 72 euró alatt nem térülnek meg. Magyarországon ilyen számítás nincs, ha kiszabtak egy bírságot, törekszik az állam azt be is hajtani.
A jobbra tartási kötelezettség elmulasztása nemcsak szabálytalan, hanem balesetveszélyes is - mondta az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.
Most van összehasonlítási alapom, mert nemrég jöttem meg a nyaralásból Olaszországból. Sokan azt mondják, hiszik, hogy az olaszok eszetlenül közlekednek és nem tartják be a közlekedési szabályokat, dudálnak, türelmetlenek és agresszívek. Ezzel szemben komfortos volt a közlekedés, nem akart senki "ledudálni" minket, elnézőek voltak, amikor külföldi rendszámmal próbáltuk megtalálni azt a kereszteződést, ahol le kellett kanyarodnunk a főútról, nem volt türelmetlen senki.
De, aztán, amikor az M7-es autópályán jöttünk hazafelé... Székesfehérvárig nem volt különösebben probléma, amíg kétszer két sávos az autópálya, addig nagyjából mindenki ismeri a közlekedés szabályait: a lassabban haladók a szélső sávban, a gyorsabbak előznek a belsőben, aztán lehúzódnak a szélsőbe, de Fehérvártól mintha megbolydulna a világ; ott elfelejti mindenki a jobbra-tartási kötelezettség. Mindenki ragaszkodik a középső sávhoz, és semmi pénzért nem húzódna le a szélső sávba, akkor sem, ha ott egyébként nincs senki. Ez szabálytalan, de a nagyobbik baj, hogy rendkívül balesetveszélyes is, hiszen arra kényszerítik a gyorsabban haladókat, hogy vagy szabálytalanul jobbról előzzék meg a szabálytalanul középen haladókat, vagy arra a legbelsőben előzzenek, ahol viszont még gyorsabban közlekednek - hangsúlyozta Óberling.
A teljes beszélgetést este 6 óra után hallgathatják meg az InfoRádió Aréna című műsorában.