A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
Idén nem várható meglepetés a magyarországi légi közlekedésben, új légitársaságok megjelenésére korlátozottan lehet számítani, inkább a járatszámok bővítéséről, illetve a meglévő desztinációk újraindításáról lehet szó. Várhatóan április elejétől − a korábbiaknál modernebb gépekkel − újra közlekedik az AirBaltic Riga−Budapest között, a nyári menetrendben szintén visszatér Magyarországra − a nemrég csődvédelmet kért − American Airlines is, s remélhetőleg folytatódik a Qatar Airways tavalyi sikere, aminek bizonyítéka, hogy a társaság ma már naponta és közvetlenül közlekedtet gépeket Doha és Budapest között. Palkó Lajosnak, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. vezérigazgatójának légiközlekedési stratégiai tanácsadója lapunknak azt is elmondta: arra számítanak, hogy a járatnak köszönhetően az arab világ többi országából is megnő az érdeklődés Magyarország iránt, részben ezt is szolgálta az MT tavaly őszi road showj-ja Abu Dzabiban, Dohában, Dubajban és Kuvaitban.
Palkó úgy véli, hogy az arab piacban még óriási potenciál van. Ennek kiaknázásában is jelentős szerepe lehet annak, hogy tavasszal Magyarországra érkezik az al-Dzsazíra forgatócsoportja, és tavasszal Kuvaitban egy népszerű reggeli műsorban több napon keresztül Magyarország lesz a fő téma. Folytatódik idén a jet2.com − tavaly áprilisban indított − edinburghi járatának sikere is, 2012 áprilistól új járatot nyit a légitársaság Leedsből, amelynek népszerűsítésébe szintén beszállt az MT, ahogyan a Wizz Air most induló dortmundi járatának esetében is. Függetlenül attól, hogy mekkora költségvetésből gazdálkodhat az MT, idén is igyekszik minden szükséges forrást biztosítani a közös marketingakciókra az új járatnyitások elősegítése érdekében. Az új járatokkal tavaly konkrét, vendég- és vendégéjszakaszámban mérhető eredményeket ért el a társaság, ezért kiemelt stratégiai feladatának tekinti a jövőben is az új járatok Magyarországra hozatalának ösztönzését.
A Ryanair diszkont-légitársasággal hosszú távú együttműködést szeretne az MT, de a tárgyalások állásáról nem nyilatkozott Palkó Lajos. Korábban a Financial Times arról számolt be, hogy a diszkont-légitársaság 2015 és 2021 között 300 új keskeny törzsű repülőgép vásárlását tervezi. A cég történetének eddigi tíz évében főként Spanyolországra és Olaszországra koncentrált, a menedzsment a következő évtizedben a skandináviai és a kelet-európai terjeszkedésben lát fantáziát.