Kirúgták Bakó Attilát, az Állami Autópályakezelő Zrt. (ÁAK) vezérigazgatóját és Horváth Róbert üzemeltetési igazgatót, tudta meg az Index. A hírt az ÁAK hivatalosan is megerősítette, elmondták, a vezetők péntektől nem dolgoznak a cégnél, munkaviszonyukról a tulajdonos, MFB döntött. Lapunk úgy tudja, a két vezető menesztése mögött az e-útdíj-rendszer körüli botrányok húzódnak.

A rendszernek már az előkészületei sem mentek gördülékenyen, az először nyertes pályázó visszalépett, a gyorsítva lezavart újabb kör után már nem maradt idő a komolyabb tesztelésre. A dolog azért volt sürgető, mert a kormány a július elsejétől bevezetett díjból 75 milliárd forintra számít még idén, minden hét késés milliárdokkal károsítja meg a büdzsét - emlékeztet az Index.

Recseg-ropog az új rendszer

Mint ismert a rendszer az új útdíjrendszer gyakorlatilag egy órás működés után összeomlott. Az autópályakezelő szerint túlterheléses támadás érte őket, a hiba elhárítása után is zavarokra panaszkodtak a fuvarozók. Sokak szerint a rendszer rosszul számláz, így összességében milliókkal károsítja meg a fuvarozókat. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) a rendszer átmeneti leállítását is kérte. A panaszok szerint az útvonaltervező térkép hibái miatt pontatlan az útvonaltervezés és a díjkalkulátor, ez pedig lehetetlenné teszi a pontos fuvarszervezést.

Az útdíj-folyószámlák mozgása számviteli szempontból szinte követhetetlen, gyakoriak a téves levonások, melyek nem kerülnek korrigálásra, az ügyfélszolgálatok pedig nem képesek kezelni, orvosolni a tömeges panaszokat. Az ÁAK-nál vezetett egyenleg banki átutalással való feltöltése több mint egy munkanapot vesz igénybe.

Nincs hiba

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem ismerte el a hibákat, a tárca azt közölte, a 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, és a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek. A bevételi oldalon pedig nincsenek problémák, az első heti útdíjbevétel már az első héten meghaladta a 2,8 milliárd forintot.

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. sem ismerte el, hogy hibáztak. Már első nap azt közölték, a rendszert informatikai támadás érte, ezért kellett átmenetileg leállítani, de ezután "forgalmi zavart okozó körülményt" nem tapasztaltak. Azt mondták, a ÁAK központjában dolgozó stáb a műszaki-informatikai, ügyfélkezelési, kommunikációs kollégák bevonásával folyamatosan irányítja és kezeli az 1500 értékesítési pont rendszerbe illeszkedését, figyelembe véve az aktuális történéseket.