A használatarányos elektronikus útdíjrendszer (EÚ) mielőbbi bevezetésének indoka közismert, a bevezetés korábbi halogatása miatt az ország fontos bevételektől esett el. A hosszúnak tűnő előkészítési idő nem jelenti azt, hogy ne lett volna mindig is sürgős ez a feladat - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter Józsa István MSZP-s országgyűlési képviselő írásos kérdéseire adott válaszokból, amelyek még a múlt héten kerültek fel parlament honlapjára. A honatya többek között arra volt kíváncsi, miért volt szükség két év után gyorsított eljárásra a használatarányos EÚ kiépítésére irányuló közbeszerzésnél. (A válaszok különösen érdekesek az indulás várható késése miatt.)
Eddig minden nagyon szépen alakult
Kapcsolódó
A tárcavezető szerint a bevezetéshez jelentős előkészítő tevékenység szükséges, olyannyira, hogy a korábbi két kormányzati időszak sem volt elég érdemi eredmény eléréséhez. Az elmúlt két évben több alkalommal kerültek a kormány elé a bevezetés feltételeit tárgyaló javaslatok. Az előkészítési feladatban érintett kormányzati, hatósági és útfenntartó szervezeteknek számos kérdésben kellett kompromisszumos megoldást találniuk, emellett létre kellett hozni a munkaszervezet rendszerét is.
2005 | 21,8 |
2006 | 21,9 |
2007 | 20,0 |
2008 | 19,9 |
2009 | 19,2 |
2010 | 18,9 |
2011 | 18,5 |
2012 | 15,9 |
Forrás: NFM |
A piaci szereplők már jóval a pályázati kiírás időpontja előtt megismerhették a kormány szándékát és a tervezett közbeszerzés legfontosabb tartalmi elemeit - sorolta érveit Némethé. Az alkalmas piaci szereplők nagy számú jelentkezése, az érvényes pályázatok kellő számú benyújtása bizonyítja, hogy a rendelkezésükre bocsátott felkészülési idő elegendő volt. Mind a tanácsadói feladatok ellátására, mind a rendszer beszállításra több ajánlattevő jelentkezett. A rendszer megvalósítására nyolc ajánlattevő jelezte érdekeltségét, a végső ajánlattételi fázisban pedig négy érdemi pályázóval kezdődtek meg a tárgyalások. A kiírás az EU bevezetéséhez semmiféle technológiai, vagy más jellegű feltételt nem szabott, amihez a pályázóknak rövid határidővel kellett volna alkalmazkodniuk. A beadott pályázati anyagok magas színvonalúak voltak - állapította meg a miniszter.
A fuvarozók úgyis tudják, mire számíthatnak?
A kormány a fuvarozóknak a megtett úttal arányos díjrendszer bevezetésével emelkedő költségeit az Eurovignette-irányelv szerint megengedett maximum 13 százalékos nagyfelhasználói kedvezmény alkalmazásával kívánja mérsékelni, az útdíjbevételek 5 százaléka mértékéig - állapította meg a miniszter. (A díjkedvezmény nyújtása azonban csak az irányelv által megengedett maximális díjszintek kivetése esetén javasolt.) A használatarányos útdíj egyrészt olyan finanszírozási politika része, amelyben az úthálózat - eddig költségvetési feladatot jelentő - karbantartása "önfenntartóvá" válik, másrészt az egyes szállítási tevékenységek egyensúlyának alakításában a felhasználó fizet és a szennyező fizet elv is egyre inkább érvényesül.
Az Eurovignette-irányelvnek megfelelően az EÚ bevezetése előtt hat hónappal az Európai Bizottsággal (EB) egyeztetést kell kezdeni a díjtételekről. A magyar bejelentés 2012 novemberében megtörtént, az első tárgyalási forduló idén januárban esedékes. A kormány által előzetesen meghatározott díjtételek az EB-tárgyalásokon válnak véglegessé, ezt követheti a fuvarozókkal való megállapodás. A fuvarozó érdekképviseletek képviselőivel természetesen továbbra is folytatjuk a tárgyalásokat, és a kormányzat által tervezett intézkedésekről is folyamatos tájékoztatást adunk - fogalmazott Némethné.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |||||
Darab (ezer) | Átlagéletkor (év) | Darab (ezer) | Átlagéletkor (év) | Darab (ezer) | Átlagéletkor (év) | Darab (ezer) | Átlagéletkor (év) | |
Áruszállító tehergépkocsi | 407,7 | 9,49 | 403,7 | 9,94 | 401,7 | 10,44 | 401,1 | 10,96 |
Nyerges vontató | 28,3 | 5,94 | 27,4 | 6,32 | 27,8 | 6,63 | 28,6 | 6,58 |
Áruszállító pótkocsi | 107,8 | 13,47 | 107,6 | 14,08 | 110,4 | 14,57 | 113,3 | 15,02 |
Félpótkocsi | 25,9 | 7,79 | 25,0 | 8,35 | 25,0 | 8,80 | 25,2 | 8,99 |
Forrás: NFM |
A díjtételeket a kormány 2012. szeptember 14-i határozata rögzíti. (Eszerint a J2-es járműkategóriában nettó díjtétel kilométerenként a gyorsforgalmi szakaszokon 39,29, a főutakon 16,72 forint, a J3-as kategóriában 55,14, illetve 28,94 forint, míg a J4-ben 85,34, illetve 53,23 forint.) A fuvarozók tehát ismerik a tervezett útdíjtarifákat és az elektronikus útdíjrendszer bevezetésének dátumát, ezért azokat a 2013-as vállalásaiknál számításba tudják venni - olvasható az egyik miniszteri válaszban.
Az inflácót 0,3 százalékkal dobja meg
A megtett úttal arányos díjrendszer - az M0 és M31 kivételével - a teljes gyorsforgalmi úthálózatot, az országos közúti főúthálózat (1, 2 és 3 számjeggyel jelölt utak) külterület szakaszait érinti, és csak a tehergépjárművekre és járműszerelvényekre vonatkozik, így mindazok az ágazatok érintettek, amelyek a díjasított utakat teheráru-szállítással vagy annak megrendelésévet igénybe veszik. Az előzetes számítások szerint az útdíjrendszer bevezetése összességében legfeljebb 0,3 százalékkal emelheti meg a fogyasztói árszintet - hívta fel a figyelmet Némethné. (Így amennyiben idén mégsem indul a rendszer, ennyivel nem nő az árszínvonal - a szerk.)
Egy tavalyi kormányhatározat alapján az EÚ indulását követő fél év múlva - az akkori utazásjellemzők és díjszintek ismeretében - olyan használói kedvezményrendszer kialakítása célszerű, amelyben a gyakori úthasználókra vonatkozó kedvezmény teljes összege nem éri el az infrastruktúradíj-bevétel 5 százalékát.