A LESZ közleménye szerint a kár egyik fele abból eredt, hogy a leépítések során a menedzsment nem a tőle elvárható gondossággal járt el. A folyamat során a költségek minimalizálása nem volt kitüntetett szempont, emiatt mintegy 195 millió forinttal kellett többet kifizetnie a vállalatnak, mint az feltétlenül szükséges volna - ezért is vált szükségessé a napokban bejelentett állami szerepvállalás.
A szakszervezet és a cégnél működő üzemi tanács hiába követelt világos, átlátható szempontrendszert, kritériumokat arról, hogy kiket küldenek el, és ki maradhat a Malév GH-nál. A cégvezetés előbb kijelentette, hogy a vezetők egyedi személyes döntésén - "kivel szeretnének együtt dolgozni" - múlik 450 dolgozó sorsa - áll a közleményben.
A szakszervezet szerint amikor a vezetés rájött, hogy ezzel törvénysértést követnek el, a törvényi határidőt lekésve bemutattak egy, a szubjektív döntéseknek még mindig nagy teret hagyó dokumentumot. Azonban, ez sem vette figyelembe az elbocsátások anyagi konzekvenciáit - teszi hozzá a LESZ közleménye.
Az érdekképviselet szerint a kárérték a fenti összegnél is magasabb lehet, mert valójában sokkal kevesebb dolgozó elküldése volt indokolt, amit szerintük az a tény is megerősíti, hogy a Malév leállása után, de még a csoportos leépítés bejelentése előtt, a leányvállalat vezetése korábban kölcsönzöttként és alvállalkozó által foglalkoztatott munkavállalókat vett át rendes munkaszerződéssel.
Emellett a cégvezetés továbbra is igénybe vett és vesz olyan alvállalkozói szolgáltatásokat, amelyeket saját munkavállalók kisebb kiadás mellett tudtak volna ellátni - véli a szakszervezet.
A közleményben azonban arra is felhívja a figyelmet a LESZ, hogy a 195 millió forintos kár nem tartalmazza azt a veszteséget, amit az elküldött tapasztalt kollégák által megszerzett végzettségek, jogosítványok és hatékonyság elvesztése jelent. A speciális berendezések és munkafolyamatok elsajátítása személyenként több százezer forintos kiadást jelent, és ezeket a tanfolyamokat az újonnan átvett dolgozók egy részének el kellett, el kell végeznie, hogy a vállalat továbbra is kínálhassa szolgáltatásait ügyfeleinek, a légitársaságoknak.
A szakszervezet szerint a menedzsment emellett megsértette a munkavállalók egyeztetéshez fűződő jogait is, több százmillió forintos közvetlen kárt okozott az állami vállalat tulajdonosának, tehát közvetve a magyar adófizetőknek.
Erre tekintettel kéri a LESZ a nyomozás elrendelését. Az érdekképviselet az ügyészség megkeresésével egy időben a fentieket hivatalos levélben jelezte a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal elnökének, Gaál Szabolcs Barnának is - áll a közleményben.