Bár pontosan nem lehet megmondani, mennyi hajó is van a Balatonon, de a szakma általában 8 ezerre teszi ezt a számot. Nagyjából ugyanennyi kikötőhely, tehát mondhatni, ki lehet tenni a megtelt táblát a balatoni kikötőkre.
A közösségi média vitorlázó csoportjai tele vannak a kikötőhelyek hiányával foglalkozó témákkal, százasával olvashatók olyan kommentek, amelyek mind arról számolnak be, hogy nincs, hely a Balaton körül - írja a lap.
A nagyjából kilencven balatoni kedvtelési célú kikötőből ötvenöt tud vitorlás hajót is fogadni. Egy új, zöldmezős beruházású marina létesítése ugyanakkor nem egyszerű folyamat, nem is épült sok az elmúlt években: Kenese, Fenyves, Alsóörs.
A régi kikötök, amelyek a rendszerváltáson és a privatizáción átesve maximum némi felújításon, és a parti szolgáltatások (vizesblokk, étterem, parkoló) javításán estek át, viszont nehezebben birkóznak meg a ma már 36-40 lábas átlag hajóméretek kezelésével.
A kikötői díjak az utóbbi öt évben legalább másfélszeresére nőttek, és a következő ötben ugyanerre lehet számítani. Jelenleg a kisebb, húsz láb körüli hajók, ha vannak még, minimum 600.000 ezer forint/év költséggel kalkulálhatnak, az átlag 36-40 láb közöttiek 1,5 millió, az igazán nagyok 2 millió forint/év tárolási díjjal számolhatnak.
Nagyjából minden szakmai nyilatkozó egyetért abban, hogy a Balaton, mint vízterület, három-négyszer ennyi hajót is képes lenne befogadni. A probléma a lap szerint inkább az engedélyezéssel van, hiszen a Balaton törvény még nagyjából húsz helyen tenné lehetővé kikötők létesítését.