Egy nappal az önkormányzati választások után, október 14-én már meg is jelent a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) felhívása balatoni kikötők építésére vagy bővítésére. Erre a célra 4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást szán a turisztikai ágazat kormányzati szervezete és várhatóan ebből a keretből 5-8 projektet fognak támogatni. A cégek és önkormányzatok november 15-től december 16-ig pályázhatnak minimum 100 millió, maximum egymilliárd forint támogatásra, a kikötőknek pedig 2023. november 30-ig kell elkészülniük.
Persze nem akármilyen kikötők épülhetnek, hanem olyan hálózat, "mely az elektromos hajók számára is megteremti a lehetőséget a Balaton teljes körű bejárására" - szerepel a felhívásban. A fejlesztést követően a kikötőkben minimum 40 hajóhelynek kell lennie és egész évben fogadniuk kell a hajókat. Nagyon szigorú az elbírálás: 100-ból legalább 60 pontot kell szerezni a sikerhez, pontot ér például, ha helikopter is le tud szállni, illetve ha legalább 4 kikötővel köt együttműködési megállapodást a pályázó.
Legutóbb a 24.hu írt arról, hogy ha minden jól megy, 20-30 millió forintos elektromos luxusjachtok lephetik el a Balatont, legalábbis már készül az infrastruktúra, startolnak az e-kikötő fejlesztések. A cikk szerint esélyes helyszín lehet egy Mészáros Lőrinc-féle kemping partszakasza, de a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) is beszállna az üzletbe. Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója augusztusban beszélt arról, hogy az állam 6,6 milliárd forinttal megemelte a Bahart tőkéjét, és ezzel valamivel több mint 75 százalékos tulajdoni hányadot szerzett. Az állami tulajdonosi jogok gyakorlója az MTÜ. Korábban a céget a balatoni önkormányzatok tulajdonolták. Az immár állami cég rendelkezik a Balaton legnagyobb, 11 helyszínes vitorláskikötő-láncával Alsóörstől Siófokig.
Egy kicsit luxus
Ezer elektromos hajó lehet a Balatonon egy évtized múlva - jósolta a Világgazdaságnak 2016-ban Viszkei András, az e-hajógyártó Aqwia Kft. alapítója. Ez elég gyors tempó lenne, figyelembe véve, hogy a 6-7 ezer balatoni hajóból 300-400 körüli az elektromos járgányok száma. A lap ebbe beleszámított mindent a motorcsónakra utólag szerelt villanymotoros járműtől a 12 méteres elektromos jachtig. Az árak az autópiachoz hasonlóan alakulnak, a 3-4 millió forintos kategóriától a luxusmodell felé haladva a határ a csillagos ég. Az Aqwia egyre jobban teljesít: 2018-ban már 582 millió forint bevétel mellett 48 millió forintos profit jött össze. A cég 291 millió forint támogatást kapott 20013-ban az elektromos hajócsalád prototipusainak fejlesztésére.
Szintén Viszkei érdekeltsége a Balatonfői Yacht Club (BFYC) is, amely egyszerre kikötő, étterem és panzió. "Szép lassan közös erőből, szívvel-lélekkel készült, megannyi harc, küzdelem árán és baráti biztatással, segítséggel. Ellentmondásos és sokoldalú, egy kicsit otthonos, egy kicsit elegáns, egy kicsit luxus és egy kicsit tábor hangulatú" - olvasható a club oldalán. A BFYC-nek szerencsére segített már korábban a turisztikai ügynökség is, hiszen Balatonfői Yacht Club Kikötőhasznosítási Kft. 29,8 millió forintot kapott szálláshely fejlesztésre a Kisfaludy-pályázaton.
Inkább máshol
Azt még nem tudni, hogy az önkormányzatok közül melyik fog esetleg pályázni, de a Fidesz veszített pozícióiból a tóparti településeken. A fontosabb önkormányzatok közül például Keszthely, Balatonfüred, Tihany, Balatonboglár, Balatonszemes és Balatonföldvár polgármesterét a Fidesz adja, de Siófok, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonlelle, Balatonkenese élén nem kormánypárti polgármester áll. A Fidesz egyik kampányígérete pedig az volt, hogy azok a települések számíthatnak pénzre, ahol a Fidesz nyer.
Több településen (Siófok, Balatonkenese) már tiltakozott is a lakosság a kikötők építése, bővítése ellen. "A szabad-kikötő megépítését nem szándékozzuk megakadályozni, hanem annak megvalósítására más helyszínt javasolunk. Balatonkenesén több kikötő létezik, így ott bármelyikhez kapcsolódóan lehetőség van szabad-kikötő létesítésére. Legyen ez a terület továbbra is a kispénzű vízi sportot űzők és a balatoni panorámát csodálni szerető embereké" - írta egy kenesei üdülő egyesület. Tiltakozó levelüket a Miniszterelnökségnek küldték el. A kikötőépítéssel szemben lakossági ellenállás szerveződött Siófokon is, sokan nemcsak az ötletet fogadták ellenérzésekkel, hanem azt is, hogy semmilyen lakossági fórumot nem tartottak az ügyben.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!