- Az ország lakossága 1989-1991-ben gyökeres gazdasági-társadalmi váltást élt át. Az új modell alapjai világosak voltak és ma is optimálisnak tűnnek. Többpárti, polgári demokratikus berendezkedésre, a magántulajdon dominanciájára épülő piacgazdaságra készültünk, ami azért az alapvető szociális szempontokat, a társadalmi rétegek közötti szolidaritást is figyelembe veszi. Az akkori célokat és a 18 év alatt elért eredményeket érdemes egybevetni. A különbség magyarázza a mostani, már régóta tartó rendkívül negatív társadalmi közérzetet, ami rosszabb, mint a többi hasonló helyzetű volt szocialista országban.
- Az induláskor tudtuk, hova akarunk elérni.
- A minta a nyugat-európai, úgynevezett szociális piacgazdaság, a sikeres jóléti állam társadalmi-gazdasági formációja volt - ezen belül is a hagyományos magyar orientáció miatt a német berendezkedés volt az ideál, nem pedig az angolszász. Ekkor alakultak ki és rögzültek máig az alkotmányos garanciák és intézmények: Alkotmánybíróság, pártok működése, bíróság és ügyészség függetlensége, a kormány stabilitásának garantálása, a kormányfő kiemelt szerepe, négy évig a győztes párt bebetonozása a hatalomba. Mivel az induláskor a politikai élet eléggé polarizált volt, ezért is értékelődött fel a kormányzati stabilitás és épültek be olyan elemek, amelyeket a fejlett demokráciák nem alkalmaznak. Mindez nagyjából rendben volt, bár a kormány kvázi leválthatatlansága okoz problémákat, de ettől még kiépülhetett volna egy virágzó demokrácia.
- A gazdaság átalakítása már előbb elkezdődött. A következetesség hiányzott volna?
- A nehézséget az okozta, hogy senki sem tudta, a monolitikus tulajdonviszonyokra, tervgazdaságra épülő gazdaságot hogyan lehet átalakítani szabadpiaci rendszerré. Erre nem volt példa, csak a fordítottjára, 1945-1948-ban, de a tojásból rántottát csinálni könnyebb, mint megfordítva...
Újra kellett szabályozni az állam és a piac viszonyát, szétválasztani az állam tulajdonosi, regulátori és jövedelemelosztói szerepét. Új alapokra kellett helyezni a monetáris politikát, megteremteni és garantálni az MNB függetlenségét. Ez a munka már a nyolcvanas évek végén elkezdődött: először a kétszintű bankrendszert (1987) és a modern, piacgazdasághoz illeszkedő adórendszert kellett kialakítani (1988), ezt követte a társasági törvény (1988), a tőkepiaci törvény és a tőzsde megnyitása, már 1990-ben.
- De az ipar összeomlása mégis váratlan volt. Ez elkerülhető lett volna?
- Szembe kellett nézni a magyar gazdaság rossz teljesítőképességével. A magyar nagyipar és a mezőgazdasági nagyüzemek helyzetét a KGST-piac összeomlása rendítette meg, ezek az ágazatok a nemzetközi piaci versenyben nem tudtak helytállni. Ilyen viszonyok között nyílttá vált az addigi kapun belüli munkanélküliség, állami vállalatok sora ment csődbe, 1991-1993 között másfél millió munkahely szűnt meg. Ezt a kormányzat próbálta kezelni, többek között a kedvezményes nyugdíj intézményének kiszélesítésével, aminek máig nyögjük a hatását, jórészt ezért fenntarthatatlan mai nyugdíjrendszerünk. Ehhez jött a több százezer életképtelen családi kisvállalkozás, amelyek abból élnek, hogy háztartási költségeiket elszámolják, nem fizetnek adót és járulékokat, az állam meg két évtizede behunyja a szemét, hogy ne növekedjen tovább a munkanélküliség. Ez az a csődtömeg, ami azóta is lehúzza a magyar gazdaságot.
- A gazdaság zsugorodásával nem tartott lépést az állam?
- A gyenge teljesítőképességű gazdaság egy óriási államháztartást kénytelen eltartani, ezt nevezte Kornai koraszülött jóléti államnak. A kormányok a költségvetési deficit növelésével tudták csak fenntartani az "ingyenes és teljes körű" egészségügyet, az oktatást, a nyugdíjrendszert, ha nem is a korábbi színvonalon. Szembe kell nézni azzal, hogy a magyar gazdaság nem termeli meg az ezekhez szükséges forrásokat. Ismét adósságspirálba kerültünk, ami 1994-re már az államcsőd veszélyét idézte föl.
- A mezőgazdaság miért nem tudta elkerülni a nagyipar sorsát?
- A magyar mezőgazdaság a nyolcvanas évek végén jobb helyzetben volt, mint az úgynevezett szocialista nagyipar, a nagyüzemek és a háztáji gazdaságok egymásra épülésével életképesnek tűnő modell alakult ki. Ez is pillanatok alatt összeomlott, nem is csak gazdasági okok miatt. A KGST-piacok, főleg az orosz piac elvesztésének jórészt politikai oka volt: az oroszellenesség, ami az utolsó szovjet katona kivonása után már okafogyottá vált és akadályozta az új piaci viszonyok alapján folytatandó kereskedelmet. A magyar mezőgazdasági nagyüzemek szétverése ugyancsak politikai okokkal magyarázható, a kárpótlással, ami sok százezer életképtelen kisparcellát hozott létre, máig ható következményekkel.
- Hogyan értékelhető az a stabilizációs program, amelyet az ön utódja, Bokros Lajos hajtott végre?
- 1994 őszére az államcsőd küszöbére értünk, de a Pénzügyminisztériumban megkezdődött egy új program kidolgozása. Lemondásom után, 1995 elején indult a stabilizációs program, amely olyan szintre szűkítette az államháztartás kötelezettségeit, ami megfelelt a szűkös lehetőségeknek. Először a fűnyíróelv alapján, azzal a reménnyel, hogy következnek az államháztartási reformok (egészségügy, oktatás, nyugdíj, önkormányzatok), ám éppen ezek maradtak el. Az alkalmazott eszközök kemények voltak: adóemelés, meghatározott időre szóló vámpótlék bevezetése, kétszeri nagyobb, utána pedig a tervezhető csúszó leértékelés bevezetése. Erőteljesen csökkentek a reáljövedelmek, de elkezdődött annak a piaci egyensúlynak a megteremtése, ami a rendszerváltás után nem jött létre.
- Ebben az évben zajlott le az energiaszektor zömének - egyesek által kiárusításnak titulált privatizációja is...
- A kilencvenes évek elején inkább a politikailag motivált tulajdonosváltás volt jellemző, a kárpótlás, az E-hiteles és MRP-rendszerű privatizáció. Ezekben közös volt, hogy az új tulajdonosok nemigen tudták működtetni a megszerzett javakat. Az igazi, piaci alapú privatizáció ideje 1995-ben érkezett el (illetve a tőzsdén hamarabb, például a Richter bevezetése 1994 őszén történt), amikor érdemi befektetők fizettek olyan javakért, amelyeket legtöbbször máig sikerrel működtetnek. A befolyt privatizációs bevételek 60 százalékát adósságtörlesztésre fordítottuk, a vagyont adósságra konvertáltuk. Míg 1994 végén az államadósság a GDP 100 százalékát is meghaladta, 1998-ra 50 százalékra csökkent, ez európai viszonylatban is kedvező volt.
- Mikor tört meg a kedvező folyamat?
- Maga az 1998-as kormányváltás nem jelentett cezúrát. A Fidesz, bár szavakban mást mondott, folytatta az egyensúlyőrző stabilizációs programot és csak 2001-től vált markánssá a változás. Felpuhult a korábbi feszes költségvetés, kezdődött az osztogatás, mesterségesen lenyomták az inflációt, felértékelődött a forint és megindult a belső piac erőltetett élénkítése, aminek egyik jellemző megnyilvánulása - és persze a klientúraépítés eszköze is - a Széchenyi-terv volt.
Még drágább volt a lakástámogatási rendszer, amelynek igazi haszonélvezői a lakóparképítők és a bankok voltak, a költségvetésnek viszont százmilliárdokat kell azóta is kifizetnie. Meg is ugrott a költségvetés hiánya 3 százalékról 7 százalék fölé. A 2002-es kormányváltás után ugyanez az osztogatás folytatódott - ezt hívták a jóléti rendszerváltás programjának - egészen 2006-ig, amikor egy igencsak erőtlen kiigazítás kezdődött, megint csak elodázva az államháztartás nagy rendszereinek reformját.
- A közhangulat nem csak a gazdasági okok miatt rossz.
- Miközben az általános életszínvonal nem tud felzárkózni a nyugat-európai szinthez, polarizálódnak a jövedelmek. A társadalom alsó és felső decilise közötti jövedelemkülönbség már 8-9-szeres, ami Európa nyugati felén példátlannak számítana. Ráadásul a felső százezer család a többség számára irritálóan magas életszínvonalon fogyaszt, és a többség úgy érzi, hogy ezt nem a valós teljesítmény vagy a meglévő tőke felelős befektetése révén teheti, hanem a "bulizás", az adócsalás, a politikai korrupció, az összejátszás és - esetleg - a szerencse biztosítja mindezt. Ez felerősíti a szélsőséges nézeteket és hatalmas indulatokat kelt a társadalom mélyebb rétegeiben. A gazdagellenes hangulat társadalmi robbanásveszéllyel fenyeget, eközben a politikai erők egy része - balról is, jobbról is - még rá is játszik erre.
- A többszöri útvesztésért tehát másokat nemigen hibáztathatunk?
- Tévutak korában is jellemezték a magyar fejlődést, de a korábbi évtizedekben inkább a külső körülmények voltak meghatározóak: Trianon, a második világháború, a létező szocializmus. Az utóbbi 18 évben azonban kivételesen kedvező nemzetközi körülmények között fejlődhettünk volna, az időszak nagy részében a világgazdaság konjunktúrában volt, olcsók voltak a hitelek, megvolt a nemzetközi bizalom az ország iránt, amit az EU-csatlakozás is jelzett. A lehetőséggel nem tudtunk élni, és most már az az illúziónk sem maradt meg, hogy újabb húsz év múlva talán mégis sikerül felzárkóznunk Európa boldogabb feléhez.