Igen lendületesen drágult idén az üzemanyag, mostanra az autósok újból megszokhatták, hogy 400 forint körüli összeget kell fizetni a benzin és a gázolaj literjéért, utóbbiért jellemzően pár forinttal mindig többet.
Az áremelkedés májusban lett látványos, akkor a benzin átlagára 9, a gázolajé pedig 11 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Júniusban 15, illetve 18 százalék, júliusban pedig 18, illetve 20 százalék volt a növekedés mértéke. Utóbbi esetében ez 60, illetve 68 forintos többletet jelentett, 2017 júliusában ugyanis még csak 339 forintot kellett fizetni átlagosan mindkét üzemanyagfajtáért.
Ez a többlet egy 50 literes tankolásnál 3000-3400 forintot jelent, ami persze sok pénz de láthatóan nem elég ahhoz, hogy az autósok letegyék a járműveiket.
A magánhasználatot jól leképező benzin- és a fuvarozást is magába foglaló gázolajfogyasztás növekedése lényegében ugyan ütemben folytatódott, mint korábban: előbbi 3-4 százalékkal, utóbbi 8-9-cel.
Hogy a fuvarozók miként reagálnak költségeik növekedésére - amelynek az üzemanyag csak egyik eleme - azt nemrég megtudtuk: árat emelnek.
Az átlagautós leginkább kifizeti a többletet, amelyet fedezni fog az utóbbi évek béremelési hulláma, illetve a fogyasztás és a gazdaság növekedése.
A KSH által közölt átlagárból és NAV fogyasztási adataiból az derül ki, hogy tavaly júliusban 57, idén 69 milliárdot költöttek az autósok benzinre és 100, illetve 131 milliárdot gázolajra. A különbség a két üzemanyagfajta esetében majdnem 43 milliárd forint.
Jelenleg a hazai üzemanyagárakat leginkább meghatározó Brent olaj ára valamivel 80 dollár alatt mozog, de egyes prognózisok szerint az Egyesült Államok szankciós tervei miatt a 100 dollár sem kizárt. Ez bőven 450 forintos árat eredményezne a hazai kutakon.
Mivel az autót tényleg nagyon nehéz letenni, szállítani pedig mindig kell, a kormány is biztos bevételi forrásként tekinthet az üzemanyagokra. Az első hét hónapban, vagyis július végéig majdnem 360 milliárd forint folyt be jövedéki adóból és akkor az árfüggő áfáról még nem is beszéltünk.
Ez az összeg csak 10 milliárd forinttal, 2,7 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Ez a mérsékelt növekedés is csak annak köszönhető, hogy tavaly az első negyedévben még magasabb volt az adó mértéke a Brent árától való függés miatt.
Ha akarná sem nagyon csökkenthetné
Látszik, hogy a kormányt semmi sem kényszeríti arra, hogy a jövedéki adót csökkentse, azonban még ha lenne is ilyen akarat, akkor sem lenne túl nagy mozgástere. Az Európai Unió - ahogy a dohánynál - az üzemanyagok esetében is meghatároz egy adóminimumot.
Ez az ólmozatlan benzin esetében ez 359 euró ezer literenként, vagyis körülbelül 116 forint egy literre vetítve. Az adó szintje itthon 120 forint.
A gázolaj minimuma 330 euró ezer literenként, vagyis 107 forint egy literre. Jelenleg 110 forintot fizetünk minden liter gázolaj után.
A kép forrása: Pixabay.