A 7,5 tonna feletti gépjárművek és a 3,5 tonna feletti külföldi áruszállítók csak a nagynyomású kutaknál tankolhatnak, ahol piaci áron adják a gázolajat. Ezzel az intézkedéssel az üzleti érdekből történő üzemanyag-turizmust szeretnék visszaszorítani úgy, hogy a személyautók, illetve a 7,5 tonna alatti magyar áruszállítók továbbra is 480 forintért juthassanak üzemanyaghoz - mondta Gulyás Gergely kancelláriaminiszter.
A különbségtétel nem nemzeti alapon történik, hanem a fuvarozó vállalkozások székhelye alapján. Gulyás szerint - bár lehet, hogy emiatt lesz vitájuk Brüsszellel - azért merik ezt meglépni, mert ha például egy osztrák vállalkozásnak magyar telephelye van, itt folytat gazdasági tevékenységet, akkor magyar rendszámú a kocsija is. A magánszemélyekre ez nem igaz, ott nem is működne ez a megoldás.
Kapcsolódó
A mezőgazdasági erőgépek kivételek: szintén 480 forintért tankolhatnak, függetlenül a tömegüktől.
Csökken a jövedéki adó
A jövedéki adó további 20 forinttal csökken, ami azt jelenti, hogy benziné 95 forint, a gázolajé pedig 85,35 forint lesz literenként.
Rémhírstop
A kormány utasította a rendőrséget, hogy lépjen fel az üzemanyag-ellátással kapcsolatos rémhírek terjesztői ellen.
Ugyancsak fellép a rendőrség azokkal szemben, akik nem üzemanyag tárolására alkalmas edénybe tankolnak.
Az intézkedések csütörtök este megjelentek a Magyar Közlönyben is.
Kamionstop
A kormány az ünnepi hosszú hétvégére kamionstopot rendel el - mondta a miniszter.
Az átállás miatt a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások.
Gulyás Gergely szerint nem igaz, hogy Magyarország nem tudja fenntartani az árstopot és az ellátás biztonságát.
A kormány kitart az üzemanyagárstop mellett
- hangsúlyozta a politikus.
Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt elnök-vezérigazgatója megerősítette a társaság tegnapi közleményét, amely szerint a finomítók zökkenőmentesen működnek és az olaj is áramlik a Barátság-vezetéken Oroszorszégból Ukrajnán keresztül. Ha ez mégis elapadna, akkor ott az Adria-vezeték.
A Molnak van elég készlete és finomítói kapacitása (napi 18,5 millió liter) , hogy a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást fedezni tudják.
"Visszaélésszerű tankolás"
Hernádi Zsolt szerint a visszaélésszerű használatot kell visszaszorítani. Ide tartoznak azok, akik nem csak az üzemanyagtartályba tankolnak, illetve a nagykereskedelmi fogyasztók, akiknek nem a benzinkutakat kellett volna használniuk. Ez adja a megnövekedett forgalom 70 százalékát.
A fogyasztás mintegy 20 százalékát a benzinturizmus adta, a pánikvásárlás pedig 10 százalék körül alakult az elmúlt napokban. Utóbbi hasonlít ahhoz, amikor a koronavírus-járvány elején elfogyott a vécépapír - magyarázta.
A Mol százhalombattai finomítója egy átlagos napon 18,5 millió liter üzemanyagot állít elő, benzint és gázolajat vegyesen. A fogyasztás azonban a Mol állomásain megháromszorozódott az elmúlt napokban, majdnem elérte a 15 millió litert. Ezt a logisztika nem tudja menedzselni.
A tartálykocsik éjjel-nappal járják az utakat, de az ellátást nem ilyen fogyasztásra tervezték - tette hozzá Hernádi Zsolt. Ezért kellett beavatkozni és visszaterelni a fogyasztókat azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is felvették az üzemanyagot.
Amíg az egyensúly nem áll helyre a kutakon, addig lehetnek kisebb korlátozások
- fogalmazott a cégvezér.
Ha azonban továbbra is növekszik a "visszaélésszerű használat", akkor további intézkedések meghozatalára lehet szükség.