Bár sok sofőr látja a veszélyforrásokat, döntéseiket mégsem mindig a szabályok vezetik, saját képességeik és a jármű állapota alapján akár kockáztatnak is - többek között ez derül ki a Suzuki megrendelésére készített reprezentatív Ipsos-kutatásából, amely arra is választ ad, mit tartanak a legrizikósabbnak a magyarok.
Ranglista
Az élen az ittas vezetés áll 97 százalékos eredménnyel, de szorosan mögött van a büntetőfékezés és a piroson való áthajtás, utóbbiakat a válaszadók 96-96 százaléka tartja a legveszélyesebb szabálysértésnek.
A járművezetők hibájából adódó balesetek 10 százaléka következett be alkoholos befolyásoltság miatt 2020-ban, így nagy többségben felelősen kezelik ezt a szabályt az érintettek. Bár a büntetőfékezés és a piroson való áthajtás miatt bekövetkezett nincs statisztika, de a közlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt akár hároméves szabadságvesztéssel is büntethetők.
A kutatásban résztvevők 95 százaléka nagyon balesetveszélyesnek tartja, ha valaki rossz állapotú járművel közlekedik. A hivatalos adatok szerint erre szintén odafigyel a többség: az autók műszaki hibájából adódó személysérüléses közúti közlekedési balesetek aránya kevesebb mint 1 százalékos volt 2020-ban Magyarországon.
Index és társai
A magyarok 92 százaléka nagyon balesetveszélyesnek tartja az indexhasználat elmulasztását, amely kanyarodáskor is kötelező és elengedhetetlen. Mégis, a közúti közlekedési balesetek 75 százaléka gyorshajtás, az elsőbbségi vagy a kanyarodási szabályok megszegése miatt történt tavaly. A vezetés közbeni dohányzást és evést, a zebrán kívüli átkelést, a leállósáv használatát, a jobbra tartás elmulasztását vagy a hangos zenehallgatást a válaszadók 64-75 százaléka tartja rizikósnak.
Ugyanakkor van, amikor megengedőbbek az autósok: bár a magyarok 83 százalék veszélyesnek tartja, ha valaki idegesen, feszülten vezet, mégis 70 százalék megteszi. A felméréshez készült kiscsoportos interjúkból kiderült, hogy többek szerint az autós bizonyos esetekben eltérhet a szabályoktól, ha figyelembe veszi a saját képességeit, tapasztalatát, az autó adottságait, technikai jellemzőit. Van, aki szerint egy jobb autóval például meg lehet kockáztatni egy vakmerőbb előzést, mert a jármű lehetővé teszi.
A magyarok 75 százaléka szerint elengedhetetlen betartani a KRESZ-t, 73 százalékuk úgy véli, hogy sok baleset a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt történik. A többség szerint fontos a szabálykövetés a biztonságos közlekedés érdekében, de ezt – meglátásuk szerint azonban - nem követi átgondolt, felelősségteljes viselkedés a gyakorlatban. Egy hasonló témájú európai Ipsos-kutatás is alátámasztja, hogy vannak, akiknek a KRESZ csak irányadó. Az európai autóvezetők 52 százaléka azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert ezeket nem mindig érzik koherensnek vagy életszerűnek. 29 százalékuk véli úgy, hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki azokra hivatkozva. 22 százalék érzi úgy, hogy ők annyira éberek, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. Sőt, 10%-uk szerint mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, hogy betartja-e a KRESZ-t.