Betiltanák 2014. január 1-jétől a fogyasztói csoportok szervezését, illetve létrehozását Magyarországon - derül ki a fogyasztóvédelmi törvény módosításának tervezetéből, ami a kormany.hu oldalon jelent meg. A Nemzetgazdasági Minisztérium által készített tervezetet bárki véleményezheti szeptember 20-ig.
A fogyasztói csoportok létrehozására már korábban, 2012-től 2014. január 1-jéig moratóriumot rendelt el a fogyasztóvédelmi törvény. Az eltelt időszakban a fogyasztóvédelmi hatóság által lefolytatott vizsgálat tapasztalatai azt mutatták, hogy az e konstrukciót működtető vállalkozások gyakorlata a növekvő állami és társadalmi figyelem ellenére sem változott pozitív irányba. Számos esetben a legkiszolgáltatottabb fogyasztói rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket, ezért a moratórium lejártát követően, jövő januártól tiltanák a fogyasztói csoportok szervezését, létrehozását. A moratórium kezdetét, 2012. január 1-jét megelőzően alakult fogyasztói csoportok működését pedig rendeletben szabályozná a kormány.
Mi a fogyasztói csoport, kik szervezik és kik a tagjai?
A fogyasztói csoport tagjai egymásnak adnak kölcsön. Mindenki rendszeresen befizet egy bizonyos összeget, majd az így összegyűlt megtakarításból megvásárolják a szerencsés tagnak (esetenként sorsolással kiválasztott tagnak) az általa kiszemelt terméket (autó, lakás stb.). Akár szerencsével jár egy tag, akár nem, tovább kell fizetnie a számára meghatározott törlesztést egészen addig, amíg a csoport minden tagja hozzá nem jut az általa megszerezni kívánt áruhoz vagy szolgáltatáshoz. Mivel a vásárlói jog elnyerésének időpontja nagyban függ a szerencsétől, így előre nem tudható, mikor kerül sorra a tag, még az is előfordulhat, hogy csak a futamidő végén, 5, 10 illetve 15 év múlva.Főként a nehéz anyagi helyzetben levő, jövedelemigazolással nem rendelkező, azonnali pénzügyi segítségre szoruló embereket, a bankok számára nem hitelképes, "BAR-listás" adósokat, nyugdíjasokat próbálják beszervezni. A fogyasztói csoportokat szervező cégek azonban gyakran kínálják szolgáltatásaikat vállalkozások számára is.
A fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások általában nem rendelkeznek a reklámokban feltüntetett összegekkel. Ezek a cégek nem állnak kapcsolatban bankokkal sem, amelyek rendelkeznének ezekkel az összegekkel. A csoportszervező vállalkozás nem bank, semmilyen pénzügyi szolgáltatást nem végezhet, hitelt nem nyújthat. Kizárólag a fogyasztói csoportok szervezését és működtetését végzi. A fogyasztói csoportokba befizetett pénzek esetleges eltűnése esetén sem egyetlen hatóság, sem a bíróság nem tudja kártalanítani a tagokat.
Az ismertető forrása: Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület - a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által összeállított anyag alapján.
Kötelező lesz a telefonos ügyfélszolgálat és a hangrögzítés
Változtatnának a fogyasztóvédelmi törvényen a telefonos ügyfélszolgálatok működtetésére vonatkozóan is. A jogszabály szerint a közszolgáltatási tevékenységet folytató, és a külön törvényben meghatározott egyéb vállalkozások kötelesek a fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására ügyfélszolgálatot működtetni. A telefonos ügyfélszolgálat esetében a törvény előírja az "ésszerű várakozási időn belüli" hívásfogadást. Ennek konkretizálására a módosítás előírja a vállalkozás számára, hogy "az öt percen belüli élőhangos bejelentkezés érdekében úgy járjon el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható". Valamennyi telefonon érkező panaszt, valamint az ügyfélszolgálat és a fogyasztó közötti telefonos kommunikációt hangfelvételen kell rögzíteni. A feltételt egyedi azonosítószámmal kell ellátni, öt évig megőrizni, és azt a fogyasztó kérésére, díjmentesen a rendelkezésére bocsátani. E kötelezettség teljesítésére 60 napos felkészülést biztosítanak a társaságoknak, így a rendelkezés a módosítás kihirdetését követő 60. napon lépne hatályba.
A kötelezettség ellenőrzése érdekében az az elektronikus hírközlési szolgáltató, amelynek hálózatából a hívást kezdeményezték, a fogyasztóvédelmi hatóság felhívására köteles közölni a hívásra vonatkozó adatokat - áll a tervezetben.
Kötelező lesz a bírságolás, ha kiszolgáltatottakat csapnak be
Kibővítik a kötelező bírságolási eseteket: a fogyasztóvédelmi hatóság minden esetben bírságot szab ki, ha a fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértésére a fogyasztóknak koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozásuk miatt különösen kiszolgáltatott, egyértelműen azonosítható csoportjához tartozó fogyasztóval szemben került sor.
A törvénymódosítás emellett több, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárásának egyszerűsítésére és hatékonyabb működésére vonatkozó pontosítást, kiegészítést is tartalmaz, így például meghatározza a fogyasztók által benyújtott kérelmek és a hatóság döntése ellen előterjesztett fellebbezések tartalmát - derül ki a javaslatból.