Orbán Viktor miniszterelnök a múlt heti sajtótájékoztatóján beszélt arról, hogy szerinte a magas energiaárak ellen brüsszeli intézkedésekre van szükség: fel kellene függeszteni minden "adminisztratív eljárást", ami növeli az árakat. (Ezek főként klímavédelmi okokból bevezetett uniós szabályok - a szerk.)
A kormányfő szerint akkor lesz olcsóbb a fosszilis energia, ha felfüggesztik az úgynevezett ETS-rendszert, amellyel a káros üvegházhatású gázok kibocsátását csökkentik a tagállamok. Továbbá felfüggesztenék a villamosenergia-árának hozzákapcsolását a gáz árához, valamint azt, hogy ne kelljen biológiai összetevőt keverni az üzemanyagokba. Orbán ezeket javasolja az európai uniós döntéshozóknak.
Kapcsolódó
Az üzemanyagok biológiai összetevőinek felfüggesztése a benzinkutak árát befolyásolhatja, a Holtankoljak.hu vezetője szerint ugyanakkor ennek az intézkedésnek nem lenne jelentős árcsökkentő hatása, sokkal hatékonyabb lépés lenne egy olyan gazdaságpolitika, amely a forint erősödésével lenne kedvező az üzemanyagok árára - hangzott el korábban az RTL Híradóban.
A Magyar Bioüzemanyag Szövetség most közleményben reagált az energiabiztonsággal és az árakkal kapcsolatban a közelmúltban felvetült kérdésekre.
Ezzel csökkenthető az üvegházhatású gázok kibocsátása
Magyarország más államokhoz hasonlóan évtizedek óta sikeresen alkalmazza a közlekedésben a biokomponenseket. Ezek a helyi alapanyagból készülő, helyben előállított oktánszámemelő adalékok a közlekedéshez kapcsolódó üvegházhatású gázkibocsátás (ÜHG) csökkentésének legolcsóbb eszközei.
A magyar kormány 2020. január elsejével vezette be az 95-ös üzemanyag-kategóriában az E5, 5 százalék helyett a magasabb, E10, 10 százalékot nem meghaladó bioüzemanyag-tartalmú üzemanyagot. Ennek értelmében a biokomponenst az olajfinomítóban keverik be a fosszilis olajból készülő üzemanyagokba és így szállítják ki azt a kúthálózatokba. Mivel a bioüzemanyagok nem kőolajból, hanem megújuló eredetű alapanyagokból készülnek, a felhasznált mennyiségük csökkenti Magyarország olajimport-függőségét - írja a bioüzemanyag szövetség, amely úgy számol, hogy tavaly a belföldi benzin- és gázolaj-felhasználás mennyiségét alapul véve, a bekevert bioetanol- és biodízel komponenseknek köszönhetően mintegy félmillió tonna kőolaj behozatala vált szükségtelenné.
Inkább árstabilizáló hatása van
A szövetség szerint a kötelező bioüzemanyag-bekeverésnek köszönhetően, az emelkedő fosszilis árak mellett a biokomponensek árstabilizáló szerepet töltenek be. (Ezt bizonyítja a szakmai szervezet szerint, hogy - többek között - az Egyesült Államok fontolgatja a bekeverési arány további növelését, hogy csökkentse a kutakon az üzemanyagárakat.)
Az előállítás során fehérjetakarmány is keletkezik
További előnye a biokomponenseknek a szövetség szerint, hogy minden tonna előállított bioüzemanyag mellett egy tonna GMO-mentes állati fehérjetakarmány is keletkezik, amely jelentős takarmánypiaci pozíció és potenciál Magyarország számára. Ezzel a hazai és európai uniós fehérjeimport-függőség csökken, ami kedvező helyzetbe hozza az állattartókat és a takarmányalapanyag-felhasználókat egyaránt. Ezen kívül a biofinomítók további élelmiszer-, takarmány-, vegyi-, gyógyszer- és papíripari alapanyagokat, összetevőket, alacsony ÜHG-kibocsátású metanolt, glicerint, olajat, biogázt és szerves talajjavítót is előállítanak - olvasható a közleményben.
A szövetség tárgyalna a kormánnyal
A Magyar Bioüzemanyag Szövetség osztozik a kormány ellátásbiztonsággal és a növekvő energiaárakkal kapcsolatos aggodalmain. "Ebben a rendkívüli helyzetben is készek vagyunk az együttműködésre, ahogy azt a Covid-járvány alatt is tettük, amikor soron kívül és nagy mennyiségben biztosítottuk a fertőtlenítő anyagok gyártásához szükséges etanol mennyiséget" - közölte a szakmai szervezet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!