A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ma publikált határozatában megtiltotta az ERSTE Bank Hungary Zrt. számára az "IGÉNYBEJELENTÉS lakossági jelzálog alapú hitelek végtörlesztéséhez (az otthonvédelemmel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2011. CXXI. törvény által meghatározott kedvezményes árfolyamon történő egyösszegű visszafizetéshez)" elnevezésű nyomtatvány egy szövegrészének a fogyasztókkal szembeni alkalmazását. Ez ugyanis súlyosan sérti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt.
A felügyeleti határozat alapján a banknak tájékoztatni kell érintett fogyasztóit arról: végtörlesztési kérelmük benyújtására 2011. december 30-áig nem csak egy alkalommal van lehetőségük. E kötelezés teljesítését az ERSTE Bank Hungary Zrt.-nek 2011. november 5-ig dokumentumokkal alátámasztva kell igazolnia. A PSZÁF a törvénysértés miatt 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a hitelintézetre.
A PSZÁF 2011. október 4-én próbavásárlást hajtott végre az Erste Bank Hungary Zrt.-nél, majd fogyasztóvédelmi hatósági vizsgálatot indított. Ennek eredményeként a PSZÁF megállapította: a pénzügyi szervezet fix árfolyamú végtörlesztés igénybejelentésére kibocsátott űrlapja - amelynek jogszabályi alapot nélkülöző megfogalmazása szerint "Az igény bejelentésére 2011. 12. 30-ig egyszer van lehetőség!" - alkalmas volt a fogyasztók ügyleti döntésének tisztességtelen befolyásolására.
A PSZÁF által kifogásolt banki tájékoztatás azt sugallta a fogyasztóknak: ha az első igénybejelentésük nem bizonyul megalapozottnak (például nem tudnak hitelkiváltó hitelt fölvenni), s így az Erste Bank Hungary Zrt. azt a 60. nap lejárta után elutasítja, végtörlesztési joguk egyúttal visszavonhatatlanul elveszik, s újbóli igényt nem jelenthetnek be. A banki tájékoztatás mindezek miatt alkalmas volt a fogyasztók elbizonytalanítására is, mivel ők - annak tudatában, hogy fix árfolyamú végtörlesztésüket csak egyszer kezdeményezhetik - igénybejelentésük esetleges későbbre halasztásáról dönthettek.
A PSZÁF intézkedésénél figyelembe vette, hogy a hitelintézethez 2011. október 8-ig 2432 darab, az ügyfelek által aláírt végtörlesztési igénybejelentés érkezett be. A megtévesztő kereskedelmi gyakorlat a PSZÁF beavatkozása nélkül a fogyasztók még szélesebb körét érinthette volna.