Nehéz elhinni, de a lezárások alatt a ruhás boltok összességében nagyobbat buktak, mint például a sokat emlegetett vendéglátás, sőt, 2020-ban a ruházati boltok piaca az öt évvel korábbi szintjére esett vissza. Ráadásul a 2021-es esztendő sem kecsegtet sok jóval az év indulása nyomán.
Ruhára ugyanakkor többet költenek a magyarok, mint amit a szakboltok pénztáraiban hagyott pénzek mutatói jeleznek, hiszen a diszkontokban, hiperekben lehet turkálni, vagy egy magára adó nagyobb szupermarket is kínál legalább néhány pár zoknit - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Miközben a teljes ruházati forgalom a járvány előtt (2019-ben) 970 milliárd forint volt, 2020-ra 830 milliárd forintra esett vissza. Ez 15 százalékos piacvesztés a teljes körben. A turkálók is nagyot buktak, 46 milliárdról 36 milliárdra estek a bevételeik.
Az elmúlt években nem a nyár volt a ruhás piac legerősebb időszaka, júliusban, augusztusban néhány milliárd forinttal még gyengült is a piac a megelőző hónaphoz képest. Igaz, jött a nyári vásár is, de az árengedmény lemondás a reménybeli bevétel egy részéről.
A sok, még mindig bezárt ruhás butik pedig nem arról tanúskodik, hogy lesz pénz reklámra is, elég húzós a friss készlet beszerzése is. És a munkaerő is fogy, hiszen a Lajtán túl is nyitottak a boltok, és dolgoztak ott korábban magyarok is szép számmal, akik feltehetően visszamennek, ahogy tudnak.
2015 | 2019 | 2020 | |
érték (milliárd forint) | 565 | 743 | 561 |
változás (százalék) | 12,1 | 4.9 | -24,5 |
Forrás: KSH |
Ráadásul 2021 is rosszul indult. A heti monitoros statisztika szélesebb tevékenységi köröket foglal össze egy-egy mutatóban, de azért ebből is sejthető, hogy 2021 áprilisa még messze nem a gyors kilábalás időszaka volt a ruhás piacon sem.