A 3-as metró felújítása, a villamosjármű-beszerzés folytatása, kisföldalatti-járműcsere, a 2-es metró és a HÉV összekötése, a 4-es metró kelenföldi buszterminál és P+R parkoló - az Index információi szerint ezek a beruházások esnek áldozatul az új fejlesztési politikának. A fenti listáról a metró és a kisföldalatti kritikus állapotban van, a következő hét évben ennek ellenére sem számíthatnak pénzre. A főváros vesztesége a fejlesztések megvalósítása esetén akár több százmilliárd forintot is elérhet, uniós pénz nélkül pedig nem tud fejleszteni.
Tarlós István az értesülés alapján kemény hangú levelet írt Orbán Viktornak, illetve azzal fenyegetőzött már egy korábbi interjúban, hogy politikai nyomástól függetlenül le fogja állíttatni a 3-as metrót, nehogy emberéleteket követeljen a leromlott állapotú vonal.
A kormány a közelmúltban fogadta el a 2014-2020 közötti integrált közlekedési operatív programot (IkOP), amelyben egyetlen fővárosi projekt sem szerepel. Ennek egyik olvasata az, ahogy azzal a Miniszterelnökség is érvelt az Index cikkére reagálva az, hogy az uniós fejlettségi mércén a főváros már elérte az átlagot, azaz Brüsszel nem tartja indokoltnak közlekedési projektek finanszírozását a fővárosokban. Amit pedig megtehetett a kormány, azt meg is tette, mert az Európai Bizottság által felkínált lehetőséggel, hogy a fejletlen régiók rendelkezésére álló forrásokat, így például a Hódmezővásárhelyhez hasonló vidéki városok számára elérhető uniós pénzek 3 százalékát, budapesti fejlesztésekre csoportosítsa át." Ezen felül a Miniszterelnökség érvelése szerint a kormány mást már nem tehet, elment a falig, így szerintük egy felelős városvezető ebben a helyzetben csak azt teheti, hogy Brüsszelbe utazik lobbizni.
A fenti fejlemény másik olvasata szerint Tarlós-Lázár háború zajlik, miután Lázár magához vonta a döntést a projektlistáról, nyilván nem önhatalmúlag, hanem a kormányfő támogatásával. Orbán állítólag megelégelte, hogy Tarlós újra és újra jelentős összegeket kér az államtól.
Az Index szerint az átcsoportosításra egyetlen indokot lehet tudni: Budapest elég erős gazdaságilag, hogy önmaga fejlesszen, inkább vidékre kell a pénz. Az elsőrendű közlekedésfejlesztési prioritás így a Szeged-Hódmezővásárhely villamosvonal lett. Szakértők szerint a vonal kiépítése jó törekvés, csakhogy Budapesten konkrét katasztrófát okozhat például a folyamatosan meghibásodó, füstölő, leálló 3-as metró felújításának elmaradása.
A főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója laptársunknak azt mondta, hogy ha valóban a fenti döntések születtek, akkor Tarlós bízik benne, hogy Lázár belátja azt, hogy egy esetleges katasztrófáért ő viseli a felelősséget, és meggondolja magát a támogatásokkal kapcsolatban. Annál is inkább, mert Lázár korábban megígérte a támogatást, a 3-as metró ugyanis országos ügy: több utast szállít, mint a MÁV, az utasok harmada pedig vidékről érkezik.
Az Index emlékeztet arra is, hogy Tarlós egyébként még hivatalosan nem lett a Fidesz főpolgármester-jelöltje, ennek véglegesítését a Fidesz fővárosi, majd július 2-i országos választmánya mondhatja ki.