A fővárosi önkormányzat 2019-es összevont költségvetéséről is dönthet a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán, az ülésre benyújtott költségvetési javaslat a bevételi és kiadási főösszeget több mint 386 milliárd forintban határozza meg - írta az az MTI.
114 milliárdos hiány
A rendelettervezet az önkormányzat költségvetési bevételét 266 milliárd 39 millió 233 ezer forintban, míg a kiadásait 380 milliárd 58 millió 282 ezer forintban állapítja meg. Az így keletkező 114 milliárd 19 millió 49 ezer forintos hiányt az előző évek maradványának - 25 milliárd 372 millió 92 ezer forintos - igénybevételével, a hitelszerződések alapján lehívni tervezett 66 milliárd 718 millió 391 ezer forintból, valamint belföldi értékpapírok 27 milliárd 987 millió 314 ezer forintos bevételeiből finanszíroznák. Ugyanakkor külföldi finanszírozás kiadásaira 6 milliárd 58 millió 753 ezer forintot fordítana a fővárosi önkormányzat a tervezet szerint.
Tehermentesítésként 15,7 milliárd forinttal magasabb összegben tervezhető iparűzési adóbevétel jelentkezik; az iparűzési adóbevétel növekedése a kedvező gazdasági folyamatok eredménye, és várhatóan tartósan kalkulálhat vele az önkormányzat - olvasható Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes és Kovács Péter, a költségvetési bizottság elnöke által jegyzett, a budapest.hu oldalon közzétett költségvetési előterjesztésben. A működési kiadások 18,3 milliárd forinttal, a működési bevételek pedig 13,9 milliárd forinttal növekszenek. A működés pénzügyi egyensúlyát csak pénzmaradvány igénybevételével tudják biztosítani 2019-ben.
Drágultak a folyamatban lévő beruházások
A javaslatban rámutattak arra, hogy a fejlesztések esetében a szokásosnál nagyobb forráshiány megszüntetésével kellett megküzdeni, ami egy hosszabb folyamat következménye. "Sajnálatos jelenség, hogy a megkezdett beruházásaink közbeszerzési és egyéb okok miatt nem zárulnak le a tervezett határidőben, illetve esetenként számottevően többe kerülnek, mint az eredetileg betervezett források összege". Ez a jelenség a költségvetést jelentősen megterheli - írták.
A javaslat szerint mivel csak minimális működési többlet volt tervezhető 2019-ben, ezért a fejlesztés forrásai között csak ezt a minimális pozitív működési többletet lehetett megtervezni. A már meglévő pénzeszközein és az állami, európai uniós támogatásokon kívül a főváros csak a hitel- és kölcsönszerződéseit használhatja fel.
Béremelésre, hiteltörlesztésre is költeni kell
A 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítására az állam - az eddig már megítélt 137,5 milliárd forint támogatáson felül - további 80 milliárd forint forrást biztosít - áll a javaslatban.
2019-ben több mint 2 milliárd forint jogszabályon alapuló bérfejlesztést tartalmaz a költségvetés, és ez az év közben még növekszik majd. A következő években ezek a kiadások, az előző évek bérfejlesztéseivel együtt, terhelni fogják a működési költségvetést, miközben már 2019-től nemcsak a felvett hitelek kamatát, hanem az éves tőketörlesztési kötelezettséget is finanszírozni kell - áll a dokumentumban.
Gondok a BKV-nál
A javaslat szerint a helyi közösségi közlekedés finanszírozását tekintve problémát okoz, hogy az ingyenes, illetve kedvezményes árú utazások után kapott állami támogatás a menetdíj-bevételi kiesést csak részben fedezi. A főváros lakosságának elöregedése miatt a finanszírozási olló e téren is egyre tágabbra nyílik - írták.
További nehézségként jelölték meg a 3-as metróvonal felújítása miatti buszos pótlást, amely a szakemberhiány miatt elsősorban túlórákkal pótolható. Ez a helyzet hosszabb távon nem tartható fenn. A kockázat csökkentésén a Budapesti Közlekedési Központ és az önkormányzat közösen dolgozik.
Állami segítség kell
A javaslatban írtak arról is, hogy a fővárosi önkormányzat finanszírozása és fejlesztéseinek megvalósítása csak akkor lehet sikeres, ha az állammal keresik és megtalálják a közös érdekeket, így az együttműködés további elmélyítése fontos érdeke a fővárosnak. Ezen együttműködés szervezeti keretét a 2018 végén létrehozott Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa biztosítja, amely az eddigi tapasztalatok alapján új lehetőségeket nyit meg a főváros számára. A költségvetésben már szereplő beruházásokon kívül új feladatok csak állami segítséggel lesznek indíthatók - írta az előterjesztésre hivatkozva az MTI.