Rendhagyó negyedévet zárt a magyarországi autópiac, lényegében a válság kezdete előtti utolsó negyedévről van szó, igaz a március már gyenge számokat hozott.
Mínuszok mindenhol
A Datahouse adatai szerint márciusban 14 százalékos csökkenést könyvelhetett el a magyar piac, két számjegyű mínuszra régen volt példa. (E számokból az derül ki, hány autót helyeztek forgalomba az adott időszakban, nem pedig az, hogy az adott hónapban hány darab autót vettek). Eszerint idén márciusban és az első negyedévben, azaz a korábban - akár több hónappal ezelőtt - megrendelt és részben kifizetett autók is javíthatják a statisztikát. Éppen ezért várhatóan lesz még a márciusi mínusz 14 százaléknál rosszabb adat is.
Azt, hogy pontosan mi vár az autópiacra, nehéz megjósolni, de sok jóra nem lehet számítani a nemzetközi adatok szerint. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai szerint az uniós piacon márciusban 55 százalékos volt a mínusz, az első negyedévben pedig 25,6 százalékkal zuhantak az eladások. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a magyar piacon májusban 50 százalékos visszaesést is elképzelhetőnek tart. A kedvezőtlen környezet ellenére - bár az euró január óta bekövetkezett jelentős gyengülés éppenséggel felfelé húzná az autók árát -, a Totalcar cikke szerint az autópiacra belépő válság miatt egész jó árakat lehet találni.
Amiatt is rendhagyó ez a negyedév, mert az egy évvel korábbihoz képest a magánszemélyek növelték a részesedésüket, ráadásul mostanra nagy szeletet hasítottak ki maguknak a hétülésesek a magánszemélyek piacából.
Nagyobb szelet a magánszemélyeknél
A Buksza, a Napi.hu szerkesztőségi blogja - az utóbbi évekhez hasonlóan most is - elkérte a Datahouse-tól a magánszemélyek vásárlásaira vonatkozó adatokat: ezek szerint 2020. márciusban 11 478 darab autót helyeztek forgalomba, 14,3 százalékkal kevesebbet, mint 2019 márciusában.
Az idei első negyedévben összesen mintegy 33 ezer autó került az utakra, mintegy 5 százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanekkor. Ami lényeges változás, hogy az idén a magánszemélyek adták az újautó-piac majdnem felét, ugyanis az autók több mint 45 százalékát adták, szemben a tavalyi 39 százalékos részesedésükkel.
Új listavezető
A magánszemélyek körében legnépszerűbb autók listája is alaposan átrendeződött: a rangsort évek óta felváltva vezető két Suzuki - a Vitara és az SX4-S-Cross - is benne van ugyan top10-ben, de hátrébb kerültek. A Suzuki-modellek gyengébb helyezése részben azzal magyarázható, hogy a márka ebben az évben már csak hibrideket árusít, ezek pedig csak január végén kapták meg az új árukat, így késéssel kezdték az idei évet. A negatív járványhatás miatt pedig egyelőre kérdés, hogy vissza tudnak-e kapaszkodni az élmezőnybe, ha igen, mikor.
Így a magyar magánszemélyek körében a Dacia Lodgy volt messze a legnépszerűbb az idei első negyedévben: 1418 darabot vettek belőle. Ez az jelenti, hogy minden tizedik magánszemélyhez került új autó Lodgy volt. Az autó sikerének oka egyrészt, hogy eleve az egyik legalacsonyabb áron elérhető autók közé tartozik, másrészt a nagycsaládosok autóvásárlási programjának keretében az állam az árának felét, maximum 2,5 millió forintot ad a három vagy több gyermeket nevelő háztartásoknak. A Lodgy hétüléses változata pedig a legolcsóbb elérhető hétüléses autó a piacon.
Az év első három hónapjában összesen 1414 hétüléses Lodgy talált gazdára, vagyis mindössze 4 darabot kértek kevesebb székkel. Persze az is fontos, hogy a Datahouse statisztikáiból nem derül ki, hogy pontosan hány hétüléses Lodgyt vettek állami támogatással, mindenesetre fontos szerepet kapott benne a következő beszédes adat a múlt év első három hónapjában - amikor még nem volt állami támogatás a hétülésesekre - mindössze 355 darab adtak el belőlük a magyarországi kereskedők. Az idén pedig ugyanebben az időszakban majdnem 5 ezer darabot, vagyis tizenháromszoros volt a növekedés. Így feltételezhető, hogy az eladott hétülésesek jelentős része állami támogatással landolt az érintetteknél.
Helyezés | Modell | Eladás (darab) |
1. | Dacia Lodgy | 1418 |
2. | Toyota Yaris | 765 |
3. | Renault Clio | 596 |
4. | Opel Combo Tour | 532 |
5. | Toyota Corolla | 475 |
6. | Suzuki Vitara | 449 |
7. | Suzuki SX!-Scross | 436 |
8. | Volkswagen Touran | 385 |
9. | Skoda Kodiaq | 359 |
10. | Dacia Sandero | 339 |
A táblázatban dőlt betűvel szerepelnek azok a modllek, amelyekből van hétüléses verzió a piacon Forrás: Datahouse, Buksza-gyűjtés |
A Lodgy mögött második helyen a Toyota Yaris áll 765 autóval. A Renault Cliónak a nemrég megjelent új verziója pedig a harmadik helyre került 596 darabbal.
A Suzuki Vitara és SX4-S-Cross a hatodik és hetedik helyre került, előbbiből 449 darabot, utóbbiból 436 vásároltak.