A koronaválság már megjelent az európai autópiacon, az eladások az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) statisztikái szerint márciusban 55 százalékkal csökkentek éves szinten, az első negyedév pedig 26 százalékos mínusszal zárult.
Ehhez képest a magyar piac még egész jól szerepel, hiszen márciusban 14,3 százalékkal 11 478 darabra esett vissza a forgalomba helyezett új autók száma, az év első három hónapjában pedig 4,9 százalékos volt a csökkenés (32 670 darab) a Datahouse legfrissebb adatai szerint. (Ezek az adatok nem tartalmazzák a piaci adatokat torzító reexport hatását.) A márciusi visszafogott hanyatlás után komolyabb zuhanás jöhet, a Magyar Gépjárműimportőrök becslése szerint áprilisban és májusban 50 százalékos visszaesés sem kizárt.
Hétüléses boom
A magyar autópiac első negyedévéről szóló cikksorozatunk első részében a Buksza, a Napi.hu szerkesztőségi blogja megnézte, hogy a magánszemélyek hány darab autót vásároltak és melyek a legkedveltebb modellek. Az új lista más, mint a korábbi, az évek óta piacvezető Suzukik lejjebb csúsztak a ranglétrán, amiben szerepe lehet annak, hogy a márka motorokat cserélt, idén már csak hibrideket dob piacra, ezek pedig csak január végén jelentek meg a piacon.
A magánszemélyek autóvásárlásairól szóló Datahouse-statisztikából kiderül az is, hogy hány darab új hétüléses autót helyeztek forgalomba. Ez pedig azért fontos, mert tavaly júliustól a három vagy több gyermeket nevelő családok állami támogatást kaphatnak, ha új hétüléses autót vásárolnak. Az adott autó árának a felét, maximum 2,5 millió forintot kapnak az államtól.
Bár a Datahouse adataiból nem derül ki, hogy pontosan hány hétülésest vásároltak állami támogatással és hány darabot vásároltak "csak úgy", támogatás nélkül. Jó eséllyel a forgalomba helyezett új hétülésesek nagy részéhez járt a támogatás: a múlt év első három hónapjában ugyanis mindössze 355 darab hétüléses új autó kelt el, ezzel szemben az idén már 4863, azaz tizenháromszorosára nőtt a forgalmuk. Utóbbi szám egyben azt jelenti, hogy 2020 első három hónapjában a magánszemélyekhez került új autók harmada hétüléses volt. Másként, a hétüléses autók támaszt adtak a piacnak, vagyis szerepük volt abban, hogy az európai drasztikus piacszűküléshez képest a magyar autópiac egyelőre szerényebb csökkenést mutat.
Helyezés | Modell | Forgalomba került autók száma (db) |
1. | Dacia Lodgy | 1414 |
2. | Opel Combo Tour | 513 |
3. | VW Touran | 382 |
4. | Skoda Kodiaq | 335 |
5. | Peugeot Rifter | 246 |
6. | Citroen Berlingo | 237 |
7. | Citroen Grand C4 Spacetourer | 235 |
8. | Fiat Doblo | 213 |
9. | Peugeot 5008 | 184 |
10. | VW Caddy | 177 |
Forrás: Datahouse |
Az állami támogatással igénybe vehető hétülésesek közül a legolcsóbb a Dacia Lodgy, amely a magánszemélyek körében a legnépszerűbb autó volt az idei első negyedévben. A hétüléses ligában a második helyen az Opel combo, a harmadikon a VW Touran áll, majd a Skoda Kodiaq és a Peugeot Rifter következik. A top 10-ben szerepel még egy Peugeot és egy VW, valamint egy Fiat és két Citroen is.
Több tucat kelt el többek között a Kia Sorentóból, a Renault Scenicből, a Ford Turneóból, a VW Tiguanból, a Nissan X-Trailből, a Fiat 500L-ből, a Toyota Prius hétüléses verziójából és a Seat Tarracóból is.