A koronavírus-járvány, valamint a háború negatív hatásai - chip-, nyers- és alapanyag-, valamint alkatrészhiány - teljesen felborította a nemzetközi autópiacot. Kereslet lenne, csak épp az igényeket nem tudják kiszolgálni az autógyártók. Áprilisban például ötödével ment össze az uniós autópiac, az év első négy hónapjában pedig több mint 11 százalékkal csökkentek az újautó-eladások az EU országaiban.
Másnak, drágábban
A kínálati problémák jelentős drágulást hozták mind az új, mind a használt autók piacára, a kereskedők pedig megkezdték az ügyeskedést. A Totalcar cikke mutat be egy nyugtalanító jelenséget: amely az utóbbi időben a Teslánál - és sok másik márka kereskedőinél - is zajlik, miszerint egyre kevésbé akarják leszállítani az előző évben, még a háború kitörése előtti - a mostaninál jóval alacsonyabb - áron megrendelt autókat. Leegyszerűsítve: mivel világszerte a kereslet óriási, magasabb áron el tudják adni a késve érkező autókat.
Ezzel a megrendelő duplán rosszul jár: a megrendelt autóhoz garantáltan nem jut hozzá, és időközben olyan szinten megugrottak az autók árai, hogy a visszakapott összeg már nem lesz elegendő máshol hasonló kategóriájú autóra. Ezért érdemes ragaszkodni a teljesítéshez.
A DAS Jogvédelmi Biztosító munkatársa, dr. Gombolai Éva az autós szakportálnak azt mondta: a szerződés módosításánál fő szabály, hogy csak közös megegyezéssel lehetséges. Egyoldalú szerződésmódosítás csak akkor jöhet szóba, ha arra maga a szerződés vagy a jogszabály ad felhatalmazást - ennek hiányában nem szerződésmódosításról, hanem szerződésszegésről beszélünk. (További részletek a totalcaros cikkben, itt olvashatók.)