Az utóbbi években a kiskereskedelem növekedésén belül az illatszereknél is fokozatosan nőtt a forgalom volumene, ám a járvány éve fordulatot hozott. 2016 óta minden évben 5,4-10,4 százalékos növekedést ért el az illatszerforgalom, 2020-ban viszont 1 százalékkal csökkent. 

A hivatalos KSH-adat szerint a múlt évben a teljes forgalom meghaladta a 310 milliárd forintot, szemben a 2016--os 235 milliárdos összeggel. A piac döntő részét három nagy boltlánc uralja, a dm (drogerie markt), a Rossmann és a Müller. A Rossmann tavaly a járvány ellenére 10 százalékkal 99 milliárd forintra növelte a nettó árbevételét, a Trade Magazin - amely a bruttó forgalom alapján rangsorolja a boltláncokat - szerint pedig a Rossmann bruttó forgalma 105 milliárd forintra, azaz szintén 10 százalékkal gyarapodott. A dm a Trade Magazin szerint 9 százalékkal 122 milliárd forintra növelte az eladásból származó bevételeit. Ez a két drogérialánc a nagy, elsősorban élelmiszert forgalmazó cégek (Lidl, Spar, Tesco, Coop, CBA, Reál, Auchan, Penny Market, Aldi) után következnek a 10. és a 11. helyen. A Müller legutóbb leadott mérlege szerint 2019 júliusa és 2020 júniusa között 63,4 milliárd forintos nettó bevételt ért el, ám ezen belül jelentős az export, a belföldi éladásokból közel 40 milliárd forint származott. 

Mindezekből leegyszerűsítve az látszik, hogy az éves szinten több mint 300 milliárdos illatszerforgalom döntő része ehhez a három boltlánchoz kötődik. A dm és a Rossmann szinte fej fej mellett haladnak, a Müller belföldön az előző kettő forgalmának 40 százalékát produkálja. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza megnézte, hogy a három nagy drogérialánc közül melyik a legkedveltebb a magyar vásárlók körében. Fontos az összehasonlításnál figyelembe venni, hogy a cégek országos hálózata közül a Mülleré a legkisebb, azaz ennek a boltláncnak kevesebb boltja van, mint a többieknek. 

A Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból kiderült, hogy 37 százalékuk a dm üzleteiben, 34 százalékuk pedig a Rossmannokban költi a legtöbbet, a Müllert csak 6 százalékuk helyezte az élre. A megkérdezettek közel negyede pedig nem ezekben a boltokban vásárol. 

  

 

Ezt kell tudni a kutatásról

A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.

Miközben az országos adatok alapján a dm van előnyben, a nők körében a Rossmann van előnyben: 40 százalékuk választja ezt a boltláncot, szemben a dm 38 százalékos eredményével. 


A fiatalabbak - vagyis a 18-39 éves korosztály tagjai - az átlagnál nagyobb arányban választják a dm-et és a Rossmannt és előbbi van fölényben. Ugyanis 42 százalékuk a dm-ben költ leginkábba, 36 százalékuk pedig a Rossmannban. A Müller náluk is 6 százalékos eredményt ért el. 

 

A végzettség szerinti bontás alapján a diplomások körében a dm a favorit, 46 százalékuk választja ezt a boltláncot, míg a Rossmann csak a 35 százalékuknál áll az élen. A középfokú végzettségűeknél viszont a Rossmanné a jobb eredmény. 


A budapestiek táborában szintén a dm kapja a főszerepet. A fővárosiak körében a Müller is az átlagnál jobban szerepelt, a megkérdezett fővárosiak tizede a Müllerben vásárol leginkább. A kisebb vidéki városok lakói viszont a Rossmannt kedvelik a lelegjobban.