A szakszervezetek szinte egységesen állást foglaltak a kormány átalakítási javaslata ellen, amely szerint a Széchenyi pihenő (Szép) kártya maradna az egyetlen kedvezményes adózású cafeteriaelem. Ezzel együtt lényegében megszűnik több olyan juttatási forma, amely korábban népszerűnek számított.
Az érdekképviseletek nehezményezték, hogy úgy került a parlament elé az átalakítási javaslat, hogy arról érdemi párbeszéd nem volt a szakszervezetek, a munkaadói szervezetek és a kormány között.
A Policy Agenda által készített reprezentatív kutatás szerint a munkahellyel rendelkezők 56 százalékát nem érinti a változás.
Azok közül viszont, akik saját bevallásuk szerint érintettek a cafeteria-rendszerben, a többség (51 százalék) mondta azt, hogy rosszabbul jár a változtatások után. További 30 százalékuk nem vár változást, míg csak 9 százalékuk gondolja azt, hogy jobb lesz neki.
Korosztályok szerint vizsgálva minimális különbség van a kormány javaslatának megítélésében. Ugyanakkor az iskolai végzettség szerint már érezhető a különbség. A diplomával rendelkezők 55 százaléka mondta azt, hogy neki rosszabb lesz az új rendszer, míg a maximum szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkezők esetében ez az arány 49 százalék volt.
Bér vagy cafeteria?
A munkaadók az utóbbi években hajlamosak voltak a cafeteria-rendszerrel segíteni a munkavállalók jövedelmi helyzetét, mintegy béreket helyettesítő juttatást adni. Ez azzal a veszéllyel is járt, hogy szinte semmilyen garancia sem volt mögötte, hiszen, ha egy ilyen juttatást nem rögzítenek kollektív szerződésben, akkor később könnyen elvehető támogatási forma.
A kormány mostani javaslata éppen ezt az "esetlegességét" mutatja a rendszernek - vélik a kutatók. Talán nem véletlen, hogy az aktív korú társadalomban (azaz a potenciális munkavállalói réteg körében) a megkérdezettek 40 százaléka azt mondja, hogy inkább rossz az a megoldás, hogy a dolgozók a bérük egy részét utalványban kapják, és csupán mindössze 18 százalékuk tartja jónak ezt.
A cafeteriával kapcsolatos bizonytalanságot támasztja alá az is, hogy az utalványok elutasítottsága azok körében a legmagasabb, akik azt várják, hogy rosszabbul járnak a változtatás után.
Fotó forrása: DIMSZ - Az Adatvezérelt Marketing Szövetség