Az viszont lényeges, hogy a díjfizetés bevezetésével felül kell vizsgálni az úgynevezett uniós nagyprojektek listájára felkerült M0-szakasz uniós támogatási részét, hiszen bevétele keletkezik a magyar államnak - írja a Portfolio.hu.

"Az M0-s körgyűrű a magyar autópálya-rendszer része. Egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé. Ez a külföldieket és a magyarokat is érinti. Egységes rendszert tudunk jól működtetni." - többek között ezt mondta a Napi Gazdaságban pénteken megjelent hosszú interjúban Orbán Viktor kormányfő a nagy vihart kavart megyei matricarendszer bevezetésével kapcsolatban.

Az Európai Bizottság magyarországi képviselete a brüsszeli illetékesektől azt a választ továbbította a Portfóliónak, hogy nincs uniós kötelezettség az M0 körgyűrű fizetőssé tételére. Helyette arra van kötelezettsége Budapestnek, hogy a négyes metró jobb megtérülési mutatói miatt a főváros területén vezesse be az dugódíjat, ami így a tömegközlekedés és különösen a négyes metró fokozottabb igénybevételét eredményezi.

Amennyiben az M0 díjfizetőssé tételéből bevétele származik majd a magyar államnak, akkor ezt figyelembe kell venni az EU által folyósítandó támogatás összegénél. Ez tehát azt jelenti, hogy Brüsszel majd kevesebb pénzt ad a projektre, és emiatt módosítani kell a nagyprojektekről szóló listát (a projektre előirányzott uniós támogatást) legkésőbb a projekt lezárásáig. Az is lényeges, hogy önmagában a díjfizetőssé tétel miatt nem kell "levenni" a nagyprojektek listájáról az M0 felújítását - írja a lap.