A járványhelyzet miatt a juttatások piacán rengeteg a kérdés az év végén, a cégek többsége pedig most mérlegeli lehetőségeit. A hazai cégek 58 százaléka tervez adni év végén valamilyen eseti juttatást a munkavállalóinak – derül ki a Nemzeti Utalvány kibocsátója, a Magyar Utalvány Zrt. online kutatásából.
A legnépszerűbb juttatási forma a bónusz, a tárgyi ajándék és az utalvány.
„Azok a cégek, amelyek idén nem terveznek év végi juttatást adni, többnyire azzal indokolják ezt, hogy korábban sem volt jellemző. A megkérdezettek 20 százaléka azonban úgy nyilatkozott: korábban adtak, de most nem tudja kigazdálkodni a cég. A vállalkozások közel 4 százaléka pedig jótékony célra fordítja ezt a keretet” – összegzi az eredményeket Ferenczi Róbert, a Magyar Utalvány Zrt. vezérigazgatója.
A legjellemzőbb jutalmazási forma a bérrel megegyező módon adózó kifizetés, például a bónusz, a jutalom – a válaszadók 58 százaléka alkalmazza.
A kutatás résztvevőinek 22 százaléka tervez valamilyen tárgyi ajándékot adni, 20 százalékuk pedig az egyéb juttatási körbe tartozó csekély értékű ajándékot ad, utalvány formájában. Utóbbi megoldás előnye, hogy csupán 35,99 százalékkal adózik, szemben a bér jellegű kifizetés 75,94 százalékos közterhével.
Az üzleti partnerek karácsonya is sovány lesz
Üzleti partnereinek a cégek 52 százaléka adna ajándékot, itt a vállalatok közel fele 5000 forint alatti összegben gondolkodik. A leggyakoribb továbbra is a tárgyi ajándék, de ebben a szegmensben is egyre népszerűbbek az utalványok, illetve akár különféle eseménybelépők is.„Az utalvány egyre népszerűbb juttatási forma a magyar piacon, mert a gazdasági nehézségek idején különösen felértékelődött a munkavállalók számára, hogy a béren kívüli, illetve egyes meghatározott juttatásaikat is a mindennapi kiadások fedezésére fordíthassák” – mondta Ferenczi Róbert.
Ajándékot az év végén a cégek 47 százaléka adna munkavállalóinak, mégpedig jellemzően 5000 és 10 000 forint közötti értékben. Közel 13 százalékuk a 20 000 és 50 000 forint közötti értéket tűzte ki célul.