Mint közleményükben írták, a terv - amelynek elkészítését a médiatörvény minden évre előírja - a kiskorúak védelmét helyezi előtérbe, és egyik újdonsága a káros élelmiszerek gyermeksávban vetített reklámjainak vizsgálata, ugyanis a hatóság egyik célja az, hogy nyomon követhető legyen "a gyermekeket célzó élelmiszer-marketing természete és kiterjedtsége", különös tekintettel az egészségtelen, magas zsír-, só-, illetve cukortartalmú élelmiszerekre.

Emlékeztetnek, hogy a leggyakoribb televíziós hirdetőknek számító élelmiszergyártók reklámjainak idei vizsgálatából egyértelműen kiderült: a hazai televíziózásban a gyermekműsorok környezetében hirdetett élelmiszerek túlnyomó többsége - 74 százaléka - egészségtelen, tartós fogyasztásra nem ajánlott. "A hirdetések többségében alkalmazott marketingtechnikák nemigen tanúskodtak az iparág önkorlátozási szándékáról, sőt számos esetben kifejezetten manipulatívak, agresszívek voltak" - hangsúlyozták.

Közölték azt is, hogy a médiatanács a gyermekek védelme érdekében kiemelten, negyedéves rendszerességgel ellenőrzi a korhatár-besorolások helyességét, fokozottan vizsgálja majd, hogy a bűnügyi témák aránya a hírműsorokban 20 százalék alatt marad-e éves átlagban, és ellenőrzi a gyermekzáras műszaki megoldások meglétét a pornográf vagy különösen erőszakos - VI. kategóriás - műsorszámok esetén.

A televíziós sorozatokat 30 napot átfogó vizsgálattal elemzi jövőre a médiatanács. Ennek egyik okaként említik, hogy a médiaszolgáltatók - mivel a 16-os karikás kategóriába sorolandó programjaikat csak 21 óra után népszerűsíthetik - sokszor jogsértő módon alacsonyabb korhatári kategóriába teszik a várhatóan jelentős közönséget vonzó szériáikat. A vizsgálat - figyelembe véve a televíziók kérését - ki fog térni arra is, hogy egy egész sorozat besorolása egy epizód alapján is elvégezhető-e, vagy a jelenlegi epizódonkénti gyakorlat értékelhető továbbra is megfelelő megoldásnak.

A tervben szerepel a betelefonálós és jósműsorok átfogó ellenőrzése is, ugyanis a múltban számos esetben kimutatható volt a nézők megtévesztésének szándéka - közölték, hozzátéve, hogy a sok nézőt zavaró, gyakran "üvöltő" reklámok hangerejének mérését szintén tartalmazza a dokumentum. A reklámidő-túllépés, a vásárlási műsorablakok hossza, a hírműsorok időtartama és a hallási feliratos műsorszámok terén ugyancsak várható vizsgálat - sorolta közleményében az NMHH szóvivői irodája.

A médiatanács véletlenszerű kiválasztással, naponta egy országos médiaszolgáltató három-három műsoróráját elemzi majd az m1, az m2, a Duna TV, a Kossuth és a Petőfi Rádió, valamint az RTL Klub, a TV2, a Class FM és a Neo FM csatornák közül általános hatósági felügyelete keretében, és vizsgálja a médiatörvény rendelkezéseinek érvényesülését. A több mint 40 országos és körzeti médiaszolgáltatót, valamint a több mint 500 helyi médiumot külön-külön mintavétel segítségével szintén ellenőrzik. Hozzáfűzték, hogy kiterjedt vizsgálatra számíthatnak a közösségi médiaszolgáltatók, hiszen ezek éppen a közszolgálat érdekében tett pluszvállalásaik miatt mentesülnek a médiaszolgáltatási díj megfizetése alól.

A hatóság mindemellett folytatja a Való Világ és az Összeesküvők című műsorokban tapasztalható aggályos tartalmak ellenőrzését, az adatokat pedig hetente frissítve közzéteszi.

A legfontosabb híradókról és politikai magazinműsorokról továbbra is készül majd kvantitatív elemzés szintén heti bontásban - zárul a kommüniké.