A dohányzás drága mulatság, az e célra szolgáló termékek átlagos áremelkedése az elmúlt időszakban több mint 11 százalékos volt, de 2010 óta az áruk a 2,5-szörösére emelkedett. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint például egy doboz Multifilterért már 1 400 forintot kell fizetni, miközben az 1 000 forintos lélektani határt valamikor 2015-2016 fordulóján lépte át a márka.
A dohányértékesítés hatalmas üzlet, csak tavaly mintegy 765 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a magyarországi trafikok, ez a teljes kiskereskedelmi forgalom csaknem 6,4 százaléka.
A folyamatos drágulás ellenére a forgalom töretlenül emelkedik. A a dohánytermékekre fordított összeg növekedését korrigálva a termékek drágulásával, kiderül, hogy idén az első negyedévben 4,4 százalékkal, a tavalyi utolsó negyedévben pedig 2,5 százalékkal nőtt a forgalom.
A nagy üzlet még mindig a cigarettában van
A 2020. májussal végződő 12 hónapban, 8,32 milliárd szál cigaretta került szabadforgalomba, vagyis a trafikokba Magyarországon. Mivel egy szál cigaretta átlagára már idén a 65 forintot közelítette, nem nehéz kiszámolni, hogy ennek az értéke mintegy 540 milliárd forint.
Ehhez képest a 4 334 tonna finomra vágott dohány mintegy 180 milliárdos forgalma lényegesen kevesebb. Egy kilogramm dohány átlagára 42 ezer forint volt idén az első negyedév végén.
Magyarország a kakukktojás
A magyar kormány valamiért a végsőkig húzta, hogy eleget tegyen az EU jövedékiadó-minimumra vonatkozó előírásainak, amely szerint az adónak:
- legalább 90 eurónak kell lennie 1000 szálanként és
- el kell érnie a súlyozott átlagár 60 százalékát,
- vagy minimum 115 eurónak kell lennie 1000 szálanként és akkor nem számít az árhoz viszonyított aránya.
Hazánknak - néhány másik országgal együtt - 2017 végére kellett volna e feltételeket teljesíteniük. Ez nem sikerült, mostanra pedig Magyarország az egyetlen az Európai Unióban, amely továbbra sem felel meg a feltételeknek.
Idő pedig lett volna bőven. A célszámokat Brüsszel egy 2011-es direktívában fektette le és 2014 januárjáig még a jelenleginél alacsonyabb értékeket határozott meg. Akkor a minimális adó mértéke 64 euró volt, legalább 57 százalékos aránnyal, amely alól 101 eurós adómértékkel (szintén 1000 szálanként) lehetett "kibújni".
Magyarország 2011-ben az akkori feltételeket még teljesítette: ezer szál cigaretta átlagosan 30 279 forintba került itthon (ez egy akkor még 19 szálas dobozra vetítve 575 forintnak felelt meg). A jövedéki adó az év közepén 9750 forint volt és a súlyozott ár 28,4 százaléka, de legalább 18 080 forint.
A 2011. júliusi állapot szerint átlagosan 18 350 forint volt az adó mértéke, amely a 273,85 forintos euróárfolyamnak köszönhetően 67 euró volt. A minimumszintet így teljesítettük, míg az adó az ár 60,88 százalékát tette ki, így ezt is kipipálhattuk.
Később azonban jött a trafiktörvény és ahelyett, hogy az Orbán-kormány fokozatosan emelte volna a cigaretta adóját, éveken át nem tett semmit: 2012 vége és 2015 áprilisa között egy forinttal sem emelkedett az adó. Közben a cigaretta ugyan drágult, de a többlet inkább a vitatott módon koncesszióhoz jutó trafikosok zsebébe került.
Még mindig messze a cél
A 2020. márciusi állás szerint a jövedéki adó a súlyozott átlagár 54,7 százaléka volt itthon, miközben maga az adó (334 forintos euróárfolyamon) 105,7 eurót tett ki ezer szálanként. Azóta a jövedéki adó - július 1-jén - tovább emelkedett és már ismert a 2021 januári emelés mértéke is, ez azonban még mindig kevés, ráadásul a forint árfolyama soha nem látott mélységekbe zuhant - és onnan csak kissé jött vissza - az euróval szemben.
A tervek szerint 2021 elején a jövedéki adó a súlyozott átlagár 22 százaléka, plusz 22 800 forint lesz ezer szálanként (minimum 35 800 forint). Ha a cigaretta árának egyéb komponensei nem változnak a most márciusi állapothoz képest, akkor 56,1 százalékos arányra lesz elég a januári emelés. Akkor a jövedéki adó mintegy 37 500 forintot tehet ki, amely 350-es euróárfolyam mellett 107 euró, vagyis még nagyon messze van a 115-től, ami után már nem kellene az arányokkal bajlódni.
Ha a magyar kormány el szeretné kerülni, hogy az Európai Bizottság újra felszólítsa a szabály betartására - ahogy azt tette tavaly januárban - vagy rosszabb esetben kötelezettségszegési eljárást indítson, akkor 2021-től tovább kell emelnie az adó mértékét. A másik lehetőség, hogy a forint erősödjön körülbelül 325-ig az euróval szemben, ebben az esetben ugyanis könnyen lehet, hogy a 2021-es szinttel teljesítjük azt, amit az EU elvár tőlünk.
Fix (forint) | százalék | minimum (forint) | |
2011. augusztus 28. | 9 750 | 28,4 | 18 080 |
2011. november 1. | 10 550 | 28,4 | 19 530 |
2012. február 1. | 11 500 | 30 | 21 100 |
2012. július 1. | 11 900 | 31 | 22 300 |
2012. december 1. | 12 500 | 31 | 24 920 |
2015. április 1. | 15 700 | 25 | 28 000 |
2016. szeptember 1. | 15 700 | 25 | 28 400 |
2017. január 1. | 16 200 | 25 | 28 800 |
2017. július 1. | 16 200 | 25 | 29 200 |
2018. szeptember 1. | 17 200 | 24,5 | 30 200 |
2019. január 1. | 18 200 | 24 | 31 200 |
2019. július 1. | 19 200 | 23,5 | 32 200 |
2020. január 1. | 20 500 | 23 | 33 500 |
2020. július 1. | 21 500 | 22,5 | 34 500 |
2021. január 1. | 22 800 | 22 | 35 800 |
. | |||
Forrás: NAV |