A portál cikke szerint háttérben szándékos bojkott állhat, a gyártók megpróbálják szabotálni az új rendszer működését, közben kivárnak, hátha az EU hamarosan betiltja az egészet, és visszatérhetnek.
Magyarországon négy nagy dohánygyártó van jelen, közülük csak a British American Tobacco (BAT) nyerte meg a dohánynagykereskedelmi koncessziót a Tabán Trafikkal együtt. A BAT-ra valószínűleg azért volt szükség az Országos Dohányboltellátó létrejöttéhez, mert a mostanáig jelentéktelen méretű Tabán Trafik egyedül nem tudta volna kilogisztikázni az összes trafik ellátását.
A többiek az Európai Bizottsághoz fordultak, ahol úgy tűnik, hogy nekik adnak igazat. Brüsszelből kérdéseket küldtek a kormánynak a dohány-nagykereskedelem új szabályozásával kapcsolatban, amelyekre december elejéig van idejük válaszolni.
Az áruhiány azért léphet fel, mert az ellátó trafikellátási joga november 1-től él, de pont az átmeneti időszakban várható malőrök miatt beiktattak a törvénybe egy kéthetes átmeneti időszakot, így november 17-ig még az ODBE mellett a régi szereplők is szállíthatnak a dohányboltokba.
A Index szerint nem lepődhetünk meg, ha Marlborót, Helikont, Multifiltert, Philip Morrist, vagy Benson&Hedgest, Golden Gate-et nem látunk a polcokon.
A trafikozás elképesztő nyereséget hozott tulajdonosaiknak
A trafikokba fektetett pénz 90 százalékos (!) nyereséget fialt, tehát egy év alatt csaknem visszahozta, amit a tulajdonos befektetett - írja a HVG.
Ennek a töredékéről sem mernek álmodni például az autóiparban, a bankoknál, az élelmiszer-feldolgozásnál - de egyetlen szektor sincs, amelyben ez a jövedelmezőség belátható távolságban lenne. A 2013 közepi újraosztásig a trafikok még 10-20 százalékos sajáttőke-arányos nyereséget produkáltak.
Persze a 90 százalék egy átlagérték. Elfedi, hogy vannak a trafiktulajdonosok közül, akiknek bejött az új éra, és vannak, akik vegetálnak. De akik nem panaszkodhatnak, azok igencsak jól jártak, ezért lett az átlag kiugróan magas.