Egyre gyakrabban hallani különféle kontextusokban az oltási útlevélről, s ennek nyomán kézenfekvő a kérdés, hogy kötelezheti-e a munkavállalót a covid elleni oltás beadatására a munkaadója? Másfelől alkalmazható-e megkülönböztetés beoltott és be nem oltott dolgozó között, szenvedhet-e hátrányt, aki nem adatta (még) be magának a vakcinát ilyen vagy olyan okokból?
Maga az oltás önkéntes, tehát nincs olyan jogszabály, amely kötelezően előírná a vakcina beadását, így egyrészt a munkáltatók nem kötelezhetik munkavállalóikat a koronavírus elleni védőoltás beadatására, másrészt sem előny, sem hátrány nem kapcsolódhat a munkavállaló döntéséhez, mely szerint beoltatja magát, vagy nem - állapítja meg a munkaeropiac.eu munkajogász szakértője.
Jelenleg ez a helyzet, a későbbiekben azonban ez változhat. A Nemzeti Népegészségügyi Központnak (NNK) idén még nem jelent meg az a módszertani levele, amely a munkakörökhöz kapcsolódóan javasolt védőoltások listáját tartalmazza - így elképzelhető, hogy 2021-ben a lista a koronavírus elleni vakcinával is bővülni fog. Ha ez megtörténik, akkor a munkáltatónak fel kell ajánlania a védőoltás beadatását azon munkavállalóknak, akiknek a kötelező kockázatbecslés alapján meg kell azt kapniuk. A vonatkozó rendelet ugyanis előírja, hogy amennyiben a kockázatbecslés alapján szükséges a védőoltás és létezik erre hatékony szer, akkor a munkáltató köteles megszervezni az oltást, valamint annak költségeit is vállalnia kell.
Mivel jelenleg a Covid-19 elleni védőoltás önkéntes, egyelőre semmilyen munkáltatói döntésnél nem alkalmazható szempontként az oltottság, azaz nem kötelezhetnek valakit otthoni munkavégzésre és nem tehetik át másik munkakörbe csupán azért, mert nem oltakozott még - állítja a szakcikk.
Az egyén önrendelkezési joga vagy a társadalom legitim érdeke való-e előbbre?
A jog lehetőséget teremt arra, hogy az egyén önrendelkezési joga a közérdek érdekében korlátozásra kerüljön. Az önrendelkezési jog, mint alkotmányos alapjog azonban kizárólag törvényben korlátozható. Következetes az a jogi álláspont, miszerint a kötelező védőoltás indokolt lehet egy társadalomban. Ezt a jogszabályi logikát tiszteletben tartva a kötelező oltások a magyar jogi szabályozás alapján az egészségügyi törvény hatálya alá esnek. A COVID-19 védőoltás azonban egyelőre nem került beemelésre a kötelező védőoltások körébe. Mindaddig, amíg az oltás felvételét nem írja elő valamilyen jogszabály, a munkáltatónak nincs törvényes joga a védőoltás beadatását megkövetelni. Egyelőre.A munka törvénykönyve értelmében a munkáltató feladata a biztonságos munkavégzés követelményeinek biztosítása, köteles tehát a munkavállaló megbetegedésének kockázatát minimalizálni. A munkavédelmi törvény alapján a munkáltató szükség esetén egészségügyi megelőző intézkedéseket is alkalmazhat.
A munkáltató ugyanakkor jogszabályi felhatalmazás nélkül nem kötelezheti a munkavállalót védőoltásra. Az egészségügyi törvény ugyanis miniszteri hatáskörbe utalja, hogy egyes munkakörökben a foglalkoztatás feltételévé tegyen meghatározott védőoltási kötelezettséget. Ez a jogszabályi hierarchia a járvány idején sem változott: a munkáltató jogszerűen nem írhatja elő a munkavállalók számára kötelezően a Covid-19 oltást.
Általánosságban egy munkáltató dönthet arról, hogy védőoltással is szeretné megvédeni a munkavállalóit és ehhez biztosítja számukra az oltás feltételeit, saját költségén. Még ebben az esetben sem teheti azonban kötelezővé a védőoltás igénybevételét. Az a munkavállaló, aki nem szeretné a nem kötelezően előírt védőoltást, megtagadhatja azt és emiatt semmilyen hátrány nem érheti a munkaviszonyával összefüggésben.