A gázvezeték magyarországi előkészítése a tervezettnek megfelelő ütemben halad annak érdekében, hogy a végső beruházási döntés az idei év vége előtt megszülethessen - reagált megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A Déli Áramlat gázvezeték pontos nyomvonalát még nem rögzítették, a fő beruházó Gazprom több útvonaltervet is vizsgál - hívta föl a figyelmet a tárca, amely ugyanakkor megjegyzi, a már meglévő gázszállítási és -tárolási rendszer, a folyamatban lévő és tervezett beruházások előnyt jelenthetnek Magyarország számára az útvonal kiválasztásakor. A projektben érintett orosz és magyar fél folyamatosan egyeztet, a kormány nem lát fennakadást a tárgyalásokban.

Játszmázás?

Inkább blöffről lehet szó, egyfajta játszma zajlik a szemünk előtt - kommentálta Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója a Jutarnji List című horvát lap értesülésért, miszerint a Déli Áramlat Magyarország helyett Horvátországon át haladva szállíthatná a földgázt Szlovéniába és Olaszországba. A szakember úgy véli, a Déli Áramlatot mindenképpen Bécsig akarják majd elvezetni, így Magyarországot sem célszerű kihagyni az útvonalból.

Az orosz energiapolitikának  fontos, hogy napirenden tartsa és siettesse a kérdés megoldását az uborkaszezonban is - véli a kutató. A globális energia- és gázpiac ugyanis nagy átalakulásban van, hosszú távon komoly változást hozhat, hogy a nem hagyományos kitermelés mind nagyobb hányadot tesz ki. Miután Oroszország továbbra is a hagyományos kitermelésre helyezi a hangsúlyt, a nem konvencionális kitermelésben pedig más országok, például az Egyesült Államok viszik a prímet, nem csoda, hogy Moszkva számára komoly kihívást jelent az átrendeződés. A sietség ellenére azonban ma még az is kérdéses, mivel fogják megtölteni a gázvezetéket.

A hazai fogyasztási igények alakulását tekintve Magyarország nem is egyértelműen érdekelt a vezeték megvalósításában - állítja Hegedűs Miklós. Amennyiben az EU által támogatott, sokáig a Déli Áramlat konkurenciájaként beállított Nabucco megépül valamikor a 2020-as évekre, az képes lesz fedezni az esetleges magyar keresletbővülést is. Egy, a beruházáshoz kötődő hitel felvétele pedig a jelenlegi körülmények között nem tűnik éppen jó ötletnek - teszi hozzá. A nemzetgazdasági érdek akkor sem csorbulna, ha a Déli Áramlat nem érintené Magyarországot - fogalmazott Hegedűs.

A Gazprom a horvátokkal folyó tárgyalások tényét megerősítette, azonban a Magyarország kimaradására vonatkozó értesülést nem kommentálta. Ilyen tárgyalásokról azonban korábban is terjedtek már hírek azt sugallva, hogy problémák lehetnek a Déli Áramlat magyarországi szakaszának megépítésével. A Gazprom vezérigazgatója, Alekszej Miller azonban június 4-én cáfolta, hogy bármi gond lenne, Orbán Viktor kormányfő pedig még áprilisban Brüsszelben kijelentette: Magyarország számára puszta gazdasági megfontolásokból sokkal jobb, ha a Déli Áramlat földgázvezeték magyar területet is érint.

Variációk két témára

A magyar-orosz megállapodást 2008. februárban írta alá Moszkvában Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz államfő. A fele-fele arányú vegyesvállalat egyik tulajdonosa a Gazprom, a másik az állami Magyar Fejlesztési Bank (MFB) volt, majd az MFB tulajdonrészét most augusztus elején átvette a MVM Magyar Villamos Művek - a korábban tervezettnél jóval később. A társaság annak idején igencsak ambiciózus határidőket jelölt ki, az ütemezés pedig meglehetősen feszítettnek tűnik, főleg annak tekintetében, hogy értesülések szerint még az oroszországi szakasz engedélyeztetése sem volt gördülékeny. A folyamat vélhetően nem egyforma gyorsasággal zajlik az egyes résztvevő államokban.

Az elmúlt fél évben számtalan variáció látott napvilágot a legutóbbi tervek szerint Magyarországon is áthaladó nemzetközi gázvezetékek, a Nabucco és a Déli Áramlat kapcsán. A Gazprom honlapján található térkép alapján a horvát leágazás mind a négy opcióhoz hozzárendelhető, tehát Magyarországra nézve nem kizáró tényező Horvátország részvétele. Az útvonalról szóló végső döntés novemberre várható, az építkezés pedig decemberben indulhat Vlagyimir Putyin orosz államfő sajtóirodájának júliusi közleménye szerint. A Déli Áramlat a tervek szerint 2015-től kezdené meg az orosz földgáz szállítását Európába, a teljes kapacitást (63 milliárd köbméter) azonban csak 2017 végére, 2018 elejére érheti el a vezeték.