A magyarok 2021-ben elköltöttek 25 485 milliárd forintot, ennyit tettek ki a háztartások fogyasztási kiadásai. Eddig azzal lehetett számolni, hogy ezt követően 2022-ben még nagyobbra nyílnak a pénztárcák. Ehhez képest már a január meglepetést okozott a vártnál nagyobb, 7,9 százalékos inflációs mutatóval és már akkor elhúzódó drágulási hullámot vetítettek előre a pénzügyi világból.
Közben februárban jött az újabb kedvezőtlen fordulat, az Ukrajnában kibontakozott háború, amely súlyos gazdasági bizonytalanságokat vetít előre. Már látni, hogy egyes mezőgazdasági alapanyagok, ipari alkatrészek huzamosabb ideig kiesnek a nemzetközi kínálatból, még nagyobb fennakadásokat és drágulásokat okozva, mint a most éppen visszahúzódó járvány.
Jó kérdés, hogy mit fog csinálni a magyar vásárló, akinek sokkal több a pénze az egyszeri kormányzati juttatások és a béremelések nyomán, és eddig jelentős mértékű növekedéssel lehetett számolni a családi költekezésekben, a háztartások fogyasztási célú kiadásaiban.
Lehetett látni, hogy február első felében meg is rohanták a boltokat, szolgáltatóhelyeket, felrázva a költekezésben korábban lustának számító év eleji hónapot - írja a blokkk.com kiskereskedelmi szakblog.
De mi lesz a további költekezéssel
A további várható drágulásról és a háborús helyzet gazdasági következményei közepette bizonyára elgondolkodik a vásárló a hogyan továbbról. És így két iránnyal is lehet számolni, kiindulva abból, hogy azért sokkal több pénz lapul a zsebekben a szokásosnál.
Az egyik, hogy tartva a további áremelkedésektől, amiről már úgy döntött, hogy megvásárolja, mert nagyon is szüksége van rá és éppen jól is jött a juttatás, gyorsabban veszi meg a korábban tervezettnél. Hátha így olcsóbban jut hozzá, esetleg pedig később például alkatrészhiány, vagy szállítási nehézség miatt csak hosszasabb várakozás után kaphatná csak meg. Ha egyáltalán lesz belőle elég a polcon.
Lesz azonban vásárló, aki úgy dönt, hogy a halasztható, a bevásárlólistáján a kihúzható tételeket a majd meglátjuk rovatba helyezi át. A lakáspiacról már napvilágot látott olyan értékelés, hogy kivár az eladók és a vásárlók egy része. A történelmi mélységekben hullámzó gyenge forint az import, elsősorban iparcikkek árai, és a magas jegybanki alapkamat a fogyasztási célú hitelfelhasználásban int óvatosságra a magasabb banki hitelkamatok miatt.
2019 | 2020 | 2021 | |
fogyasztás | 22 553 | 22 889 | 25 485 |
ebből boltos vásárlás | 12 367 | 12 684 | 14 085 |
*milliárd forint | |||
Forrás: KSH |
Előbbiek nyomán hullámzó fogyasztói piac várható 2022-ben, a vásárlók a pillanatnyi helyzethez és a nehezen előrevetíthető kilátásokhoz igazítják majd vásárlásaikat. A bizonytalan járványhelyzetet egy újabb csapás, a gazdasági fordulatait is nehezen előrevetíthető háborús helyzet követi.
A családi kasszákban jellemzően van pénz és ebben a helyzetben adódik kérdés, hogy akkor most mibe lehetne befektetni a hirtelen vásárlás helyett. Lehet, hogy az utóbbi lehet a jobb befektetés. Egyes szolgáltatások pedig lassabban fognak tudni előrelépni, például a turizmusban óvatosabbak lehetnek a családok.
Az elmúlt és a megelőző esztendő költekezése a járványhullámokhoz igazodott. A kényszerű korlátozások és a vásárlók óvatossága mellett végül azért 2021 családi költekezése túllépett a járvány előtti 2019-es szinten. 2021-ben a második félév nagyot húzott a mérlegen.
I. n.év | II. n.év | III. n.év | IV. n.év | egész év | |
2019 | 5246 | 5656 | 5579 | 6072 | 22 553 |
2020 | 5751 | 5409 | 5678 | 6051 | 22 889 |
2021 | 5674 | 6325 | 6422 | 7064 | 25 845 |
2021/2019 | 428 | 669 | 843 | 992 | 2932 |
2021/2019 százalék | 8,2 | 11,8 | 15,1 | 16,3 | 13,0 |
*milliárd forint | |||||
Forrás: KSH |
Volt közben drágulás is, így már volumenben, mennyiségben, az árváltozások hatásait kiszűrve azért kisebb a növekedés mértéke, 2021-ben ugyan 4,3 százalék, ami jelentősnek számít, de 2019-hez viszonyítva már szerényebb a növekedés, 2,6 százalék.
A boltos vásárlások 3,5 százalékkal nőttek (mennyiségben) 2021-ben 2020-hoz képest, ami gyakorlatilag azonos a 2019-hez mért növekedéssel is (mivel 2020-ban éves szinten 99,9 százalékos mérleget jelzett a statisztika 2019-hez képest). És nem változott a családi költekezésben a boltos vásárlások meghatározó súlya az elmúlt három esztendőben.