A magyarok 2021-ben elköltöttek 25 485 milliárd forintot, ennyit tettek ki a háztartások fogyasztási kiadásai. Eddig azzal lehetett számolni, hogy ezt követően 2022-ben még nagyobbra nyílnak a pénztárcák. Ehhez képest már a január meglepetést okozott a vártnál nagyobb, 7,9 százalékos inflációs mutatóval és már akkor elhúzódó drágulási hullámot vetítettek előre a pénzügyi világból.

Közben februárban jött az újabb kedvezőtlen fordulat, az Ukrajnában kibontakozott háború, amely súlyos gazdasági bizonytalanságokat vetít előre. Már látni, hogy egyes mezőgazdasági alapanyagok, ipari alkatrészek huzamosabb ideig kiesnek a nemzetközi kínálatból, még nagyobb fennakadásokat és drágulásokat okozva, mint a most éppen visszahúzódó járvány.

Jó kérdés, hogy mit fog csinálni a magyar vásárló, akinek sokkal több a pénze az egyszeri kormányzati juttatások és a béremelések nyomán, és eddig jelentős mértékű növekedéssel lehetett számolni a családi költekezésekben, a háztartások fogyasztási célú kiadásaiban.

Lehetett látni, hogy február első felében meg is rohanták a boltokat, szolgáltatóhelyeket, felrázva a költekezésben korábban lustának számító év eleji hónapot - írja a blokkk.com kiskereskedelmi szakblog. 

De mi lesz a további költekezéssel

A további várható drágulásról és a háborús helyzet gazdasági következményei közepette bizonyára elgondolkodik a vásárló a hogyan továbbról. És így két iránnyal is lehet számolni, kiindulva abból, hogy azért sokkal több pénz lapul a zsebekben a szokásosnál.

Az egyik, hogy tartva a további áremelkedésektől, amiről már úgy döntött, hogy megvásárolja, mert nagyon is szüksége van rá és éppen jól is jött a juttatás, gyorsabban veszi meg a korábban tervezettnél. Hátha így olcsóbban jut hozzá, esetleg pedig később például alkatrészhiány, vagy szállítási nehézség miatt csak hosszasabb várakozás után kaphatná csak meg. Ha egyáltalán lesz belőle elég a polcon.

Lesz azonban vásárló, aki úgy dönt, hogy a halasztható, a bevásárlólistáján a kihúzható tételeket a majd meglátjuk rovatba helyezi át. A lakáspiacról már napvilágot látott olyan értékelés, hogy kivár az eladók és a vásárlók egy része. A történelmi mélységekben hullámzó gyenge forint az import, elsősorban iparcikkek árai, és a magas jegybanki alapkamat a fogyasztási célú hitelfelhasználásban int óvatosságra a magasabb banki hitelkamatok miatt.

Háztartások kiadásai*
201920202021
fogyasztás22 55322 88925 485
ebből boltos vásárlás12 36712 68414 085
*milliárd forint
Forrás: KSH

Előbbiek nyomán hullámzó fogyasztói piac várható 2022-ben, a vásárlók a pillanatnyi helyzethez és a nehezen előrevetíthető kilátásokhoz igazítják majd vásárlásaikat. A bizonytalan járványhelyzetet egy újabb csapás, a gazdasági fordulatait is nehezen előrevetíthető háborús helyzet követi.

A családi kasszákban jellemzően van pénz és ebben a helyzetben adódik kérdés, hogy akkor most mibe lehetne befektetni a hirtelen vásárlás helyett. Lehet, hogy az utóbbi lehet a jobb befektetés. Egyes szolgáltatások pedig lassabban fognak tudni előrelépni, például a turizmusban óvatosabbak lehetnek a családok.

Az elmúlt és a megelőző esztendő költekezése a járványhullámokhoz igazodott. A kényszerű korlátozások és a vásárlók óvatossága mellett végül azért 2021 családi költekezése túllépett a járvány előtti 2019-es szinten. 2021-ben a második félév nagyot húzott a mérlegen.

Családi költekezés*

I. n.évII. n.évIII. n.évIV. n.évegész év
2019524656565579607222 553
2020575154095678605122 889
2021567463256422706425 845
2021/20194286698439922932
2021/2019 százalék8,211,815,116,313,0
*milliárd forint
Forrás: KSH

Volt közben drágulás is, így már volumenben, mennyiségben, az árváltozások hatásait kiszűrve azért kisebb a növekedés mértéke, 2021-ben ugyan 4,3 százalék, ami jelentősnek számít, de 2019-hez viszonyítva már szerényebb a növekedés, 2,6 százalék.

A boltos vásárlások 3,5 százalékkal nőttek (mennyiségben) 2021-ben 2020-hoz képest, ami gyakorlatilag azonos a 2019-hez mért növekedéssel is (mivel 2020-ban éves szinten 99,9 százalékos mérleget jelzett a statisztika 2019-hez képest). És nem változott a családi költekezésben a boltos vásárlások meghatározó súlya az elmúlt három esztendőben.