A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez egyre több panasz érkezik szépséghibásként hirdetett termékek kapcsán. Ismételten sok olyan hirdetés olvasható ugyanis, amelyekben apróbb (külsérelmi) hibákkal rendelkező termékek megvásárlására buzdítanak. Jóhiszeműen azt lehetne gondolni, hogy ezek új termékek, csak egy kicsit karcosak, szállításkor sérültek. Ehhez képest a vásárlók tudtán kívül akár több éves, használt készüléket is rájuk sózhatnak ezekben az üzletekben.
A hirdetések egyformák: a kereskedő szépséghibás, szállítássérült termékeket árusít. Az értékesítési technika azonban most már több irányú.
Előfordul, hogy a vásárlások során aláíratnak szerződést a fogyasztóval, amely tartalmazza, hogy használt terméket vásárol a fogyasztó, csak ezt akkor az aláírás előtt nem olvassa el, hiszen fel sem vetődik benne, hogy nem új terméket vásárol. Ráadásul még akár 3 év garanciát is vállal a kereskedő, ezzel is elaltatva a vásárló éberségét. Az outlet áruházban becsomagolva találhatók a termékek, ami szintén azt erősíti a fogyasztókban, hogy új termékekről van szó.
Több éves termékekről is lehet szó
A panaszokban a műszaki termék, legyen szó akár fagyasztóról, szárítógépről, vagy mosogatógépről, rövid időn belül tönkremegy, a kereskedő vállalja a javítást, de nem feltétlenül sikerül megjavítani a gépet. A fogyasztók ekkor próbálnak a gyártótól segítséget kérni, és a bediktált gyártási szám alapján az derül ki, hogy sok éve gyártott termékekről van szó. Ezek után természetesen felháborodottan reklamálnak a kereskedőnél, és kérik vissza a pénzüket, de a válasz egyértelmű: Nézzék meg a szerződést, amit aláírtak.
Fontos kiemelni, hogy használt termékekre nincs kötelező jótállás, csak olyan szavatossági igénnyel lehet fellépni, mintha egy cipőt vásároltak volna. A kereskedők ugyanakkor bármikor vállalhatnak jótállást egy termékre, akkor is, ha arra nincs jogszabály által előírt kötelező jótállás, vagy annak ideje már lejárt, de ekkor maguk szabhatják meg a feltételeket. Így előfordulhat, hogy csak a termékek kijavítását vállalják vagy cseréjét, a vételár visszafizetését azonban már nem.
Pénzt nem kap vissza a fogyasztó
Az aláírt szerződés a fenti esetben tartalmazta, hogy az eladó teljeskörű garanciát vállal, de sajnos azt is, hogy „pénz visszafizetési garanciát nem vállal semmilyen körülmények között”.
A másik irány az, hogy outlet webáruházból rendelik meg a műszaki cikket a vásárlók, majd házhozszállítással kapják meg a terméket és a jótállási jegyet is. A jótállási jegy tartalmát azonban csak akkor vizsgálják meg a vásárlók, amikor meghibásodnak a termékek. Ekkor derül ki számukra, hogy a jótállási jegyen nem a vásárlás dátumától indul a jótállási idő, hanem hónapokkal korábbról. Így feltételezhetően korábban másnak is értékesített, de visszaküldött terméket vettek meg, amit újból értékesítettek, ezért más a jótállási jegy dátuma.
Nagyon érdemes mindig elolvasni a szerződéseket aláírás előtt, illetve tájékozódni az adott üzletről, webáruházról, szerepel-e valamilyen negatív listán, vagy a fogyasztóvédelemért felelős Igazságügyi Minisztérium által működtetett weboldalon, és megnézni a vásárlói kommenteket, értékeléseket a vásárlás előtt.