Csepreghy szerint a következő hetekben mintegy 210 milliárd forint fejlesztési forrást utalnak ki Magyarországnak. Az EU várhatóan az október elején esedékes költségelszámolásban teljesíti a kifizetést, így heteken belül megérkezhet az összeg.
A programokat - kutatás-fejlesztés, vállalkozói komplex fejlesztések, és modern üzleti környezet kialakítása - a bizottság még áprilisban függesztette fel, mert kifogásolta a magyarországi projektek 2007 óta működő kiválasztási rendszerét. Ez a három program 2007 óta mintegy 700 milliárd forint beruházást tett lehetővé Magyarországon - jelezte. A pályázók a felfüggesztésből semmit nem érzékeltek - hangsúlyozta.
A felfüggesztésben érintett összeget a költségvetésnek kellett előfinanszíroznia, de a 700 milliárd forint és a 210 milliárd forint közötti összeg nagy része már megérkezett Magyarországra az elmúlt években.
A megállapodás tárgya volt az is, hogy az ország úgynevezett átalánykorrekciót alkalmaz a bizottság által problémásnak tartott projektek esetében, ennek összértéke 21,7 milliárd forint. Abban is megállapodtak, hogy Magyarország ezeket a forrásokat nem veszíti el, hanem korábban a hazai költségvetésből finanszírozott fejlesztéseket fizetnek ki belőle, minden nyertes pályázó megkapja az utolsó fillérig az elnyert támogatást - mondta. "Ezzel a lépéssel is előrébb vagyunk a 2007-2013-as ciklus programjainak elszámolásához" - összegezte.
Kitért arra: a 2007-2013-as időszak forrásait lényegében lehívta az ország, a teljes kifizetés 8700-8800 milliárd forint között lesz a korábban bejelentett 8200 milliárd forinttal szemben, mert az árfolyam-különbözet - a 2007-es forint/euró árfolyam és a jelenlegi forint/euró árfolyam között - miatt további 400 milliárd forint kifizetése vált lehetővé év végéig. Ezen felül mintegy 200-300 milliárd forint értékben fizetnek ki korábban a hazai költségvetés túlvállalása mellett befogadott projekteket.
Kérdésre válaszolva közölte: az M4-es autópálya fejlesztéssel kapcsolatban a versenyhivatal első fokú állásfoglalását a Miniszterelnökség megfellebbezte, jelenleg a másodfokú eljárás végét várják. Az ügy kezdetén, 2013 tavaszán a kormány benyújtotta Brüsszelnek a Szolnokot északról elkerülő autópálya fejlesztését, akkor a bizottság a tervet nagyprojektként nem fogadta be, majd egy évig tartó tárgyalások után 2014 közepén elfogadták az átdolgozott tervet. A projekt finanszírozásától a kormány 2015-ben állt el, miután az EU mégsem tette lehetővé a fejlesztés támogatását, és kartellgyanút fogalmaztak meg - ismertette. A kartellgyanú továbbra is nyitott kérdés, ami ha beigazolódik, a korábban kifizetett összegek visszafizettetését is eredményezheti. A beruházást le kellett állítani költségvetési forrás hiányában, a már megépült útszakasz gyorsforgalmi út lesz a fejlesztési ciklus végéig a kormány döntése értelmében - mondta.