Hétfőn fizetésképtelenséget jelentett Európa harmadik legnagyobb utazásszervezője, az FTI utazási csoport. Az utazásokat már keddtől lemondták, vagy csak részben tudják megvalósítani. Magyar utasok is érintettek lehetnek – írja a Turizmus.com.
   
Az FTI Touristik GmbH, az FTI Group irányítását gyakorló vállalkozás hétfőn kérelmet nyújtott be a müncheni helyi bírósághoz a fizetésképtelenségi  eljárás megindítására.

A napokban írtunk arról, hogy egy magyar utazási iroda is csődbe ment. Erről itt olvashat bővebben.

A társaság közleménye szerint a csőd általánosan az FTI Touristik Gmbh-nál lefoglalt összes szolgáltatást érinti. Ez magában foglalja a németországi, ausztriai és hollandiai FTI-márkákat, a németországi 5vorFlug márkát, a BigXtra Touristik GmbH-t, valamint a DriveFTI és a Cars and Camper bérautómárkákat.

A csődkérelem egyelőre közvetlenül az FTI Touristik márkát érinti, a későbbiekben azonban a csoport más vállalkozásaira is benyújtják a kérelmet. A Windrose luxusmárkát működtető Windrose Finest Travel GmbH folytatja tevékenységét.

Egy hete még reménykedtek

A múlt héten még mindenki nagy reményeket fűzött ahhoz, hogy az FTI-csoport kap egy új esélyt. A mintegy 11 ezer alkalmazottat foglalkoztató konszern – Európa harmadik legnagyobb utazási csoportja a TUI és a DER Touristik után – a koronavírus-járvány alatt került szorult helyzetbe.

Az akkor kialakult válságban 595 millió euró állami támogatást kapott a német Gazdasági Stabilizációs Alapból (WSF), aminek eddig csak a töredékét sikerült visszafizetnie.

Az utóbbi időben mégis úgy tűnt, hogy a társaság a válság után fellendült keresletnek köszönhetően kezd magához térni.

A vállalat árbevétele a 2022 és 2023-as pénzügyi évben 10 százalékkal 4,1 milliárd euróra nőtt, eredménye a kétszámjegyű milliós sávban volt.

A vállalat áprilisban bejelentette, hogy megállapodás született a Certares amerikai pénzügyi befektető vezette konzorciummal, a megállapodás szerint a konzorcium egy euróért átvette volna a céget, és 125 millió euró friss tőkét fecskendezett volna a működésébe. Az ügyletet még jóvá kellett hagyniuk a versenyhatóságoknak.

A foglalások száma azonban a befektető belépésével kapcsolatos pozitív hírek ellenére jóval a várakozások alatt maradt.

Az FTI likviditása emiatt jelentősen romlott. Ráadásul a vállalat egyre több beszállítója követelt előleget, köztük számos  egyiptomi és törökországi szállodalánc. 

Az FTI-csoport közleménye szerint most a legfőbb prioritást a csőd következményei által érintett utasok támogatása jelenti, ennek érdekében külön weboldalt és egy ingyenes telefonvonalat hoztak létre.

Ezenkívül nagy erőkkel dolgoznak azon, hogy a már megkezdett utak az eredeti terveknek megfelelően legyenek lebonyolítva.

Jelenleg mintegy 65 ezer ügyfél utazása lehet folyamatban. 

A még meg nem kezdett utazásokat várhatóan június 4-től, keddtől már nem, vagy csak részben bonyolítják le.