A gazdaságnak kicsit tovább kell várnia a jól képzett szakmunkásokra, az iskolarendszerű szakképzésben dolgozók pedig csak 2013-ban tudják majd meg, hogy milyen intézményi átalakításokat tervez az Orbán kormány - derül ki a Széll Kálmán terv 2.0 Nemzeti Reform Programot részletező fejezetéből. Ebben ugyanis a tavaly megtett intézkedések mellett azt is rögzítette a kormány, hogy a tervezett lépéseknek mikorra kell befejeződniük.

A szakképzés átalakítása pontban megemlítik, hogy a duális képzést bevezető új szakképzési törvényt már 2011 végén elfogadta a Parlament, azonban számos szükséges végrehajtási rendelet csak 2012-2013 során születik majd meg. Az idén, és jövőre várható a szakképzésben az oktatott tananyagok megújítása is, a bevezetésre pedig felmenő rendszerben kerül sor. A tervezett változások végigvitelére két év alatt egyébként 30 milliárd forintos forrásigényt jelöl meg a dokumentum - ezt egyébként tananyagfejlesztésre, az oktatók, tanárok továbbképzésére fordítanák. A dokumentum szerint az uniós források az átalakítás elemeinek megvalósítását szolgálják majd, a megvalósításra hazai forrásból 10 milliárdot szán a Nemzeti Fejlesztési Alap terhére a kormány, míg az uniós TÁMOP 2. prioritásából mintegy 15-20 milliárd forintot szánna e célra a kormány.

A szakképzés fejlesztésének része a térségi integrált képző központok rendszerének átalakítása is a rendszer átláthatóbbá tétele érdekében. Az dokumentum szerint az intézményrendszer átalakítása is 2013-ban várható, azt azonban nem részletezi, hogy ez pontosan mit is jelent majd.

A kormány ezen túlmenően a felnőttképzés rendszerét is újraszabályozná. A dokumentum szerint még az idei év második felében elfogadhatják az új felnőttképzési törvényt. Ezt egyebek között azért tartja szükségesnek a kormány, mert szeretné kiszűrni a használhatatlan képzéseket adó képző vállalkozásokat. A kormány elképzelései szerint az új jogszabály egyértelműen a támogatott, a munkaerőpiac igényeinek kielégítését megvalósító képzésekre koncentrálna. Szeretnének biztosítékokat tenni a rendszerbe annak érdekében,
hogy a támogatott felnőttképzésből minőségi tudással kerüljenek ki a résztvevők, a megszerzett bizonyítvány "egyenszilárdságú" legyen az iskolai rendszerben szerzett szakképesítéssel. A kabinet tervei szerint a képzések támogatásának célcsoportját, a támogatás részletes feltételrendszerét a támogatási források felett rendelkező szervezet határozza meg a törvény keretei között. Mindettől a támogatott képzések munkaerő-piaci eredményességének, a felnőttképzésben (szak)képzettséget szerzettek elhelyezkedési arányának javulását várják. A jogszabályi előírások révén biztosítanák a felnőttképzésben folyó gyakorlati képzés minőségének javulását is.