Az év eleji bürokratikus változások sorában a legfontosabb tudnivaló, hogy január 16-tól megszűnik a már jól ismert Ügyfélkapu. Helyébe az elvileg jóval biztonságosabb, kétlépcsős azonosításos Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható, amely okostelefonon, egy mobilappon keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézést.

Az Ügyfélkapu+ regisztrációt mindenképp érdemes 2025. január 15-ig elintézni, mert 2025. január 16-án már nem fogunk tudni elvileg belépni az ahhoz tartozó felhasználónévvel és jelszóval a hagyományos Ügyfélkapuba. A DÁP-ot már több mint 600 ezer ember töltötte le – közölte pár nappal ezelőtt az Indexszel Both András, a Digitális Magyarország Ügynökség vezérigazgatója.

A személyes hivatali ügyintézés lehetősége továbbra is megmarad a kormányablakoknál, és a korábban elterjedt hírekkel ellentétben 2025 év végén az Ügyfélkapu+ nem fog megszűnni.

1. Hogyan álljak neki az Ügyfélkapu+ regisztrációnak?

Szükség lesz hozzá egy, már létező ügyfélkapu regisztrációra, ahová felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni. Továbbá egy tabletre vagy egy okostelefonra, amelyre Authenticator hitelesítő alkalmazást tudunk letölteni például a Google Play Áruházból vagy az AppStore-ból.

Mi a Google Authenticator alkalmazást használtuk a saját Ügyfélkapu+ regisztrációnkhoz. A kétfaktoros azonosítás úgy működik, hogy az Ügyfélkapu+ belépéskor az Authenticator appot megnyitva mindig kapunk egy kódot: ezt a számsort kell majd a bejelentkező felületen beírni.

2. Milyen Authenticator szolgáltatást telepítsünk?

Mielőbb belevágunk egy Ügyfélkapu+ regisztrációba, mindenképpen érdemes előbb az általunk szimpatikusnak vélt/számunkra rendelkezésre álló Authenticator alkalmazást letölteni.

Egy korábbi tájékoztatójában a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) az iOS-re és az Androidra is egyaránt telepíthető Google Authenticator, illetve Microsoft Authenticator mellett a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) saját fejlesztésű appját, a NISZ Hitelesítőt ajánlotta, vagy például a platform-független Authy is.

Ha nincs okostelefonja vagy tabletje, webes vagy asztali (desktopos) hitelesítő alkalmazást is használhat (pl. TOTP.APP, Verifyr).

3. Hogyan hajtható végre lépésről-lépésre az Ügyfélkapu+ regisztráció?

1. Üssük be a netes böngészőnkbe az ugyfelkapu.gov.hu oldalt és nyissuk meg!

2. Nyomjuk meg a „Bejelentkezés” gombot!

3. Kattintsunk az Ügyfélkapu opcióra!

4. Adjuk meg az Ügyfélkapunkhoz tartozó felhasználónevünket és jelszavunkat!

5. Következő lépésként válasszuk ki: „Ügyfélkapu+ igénylése”!

6. A betöltődő oldalon válasszuk ki az általunk letöltött Authenticator applikációt!

7. Innen kattintás tovább: "Ügyfélkapu+ igénylése!"

8. Meg kell nyitni a telefonra letöltött Authenticator alkalmazást. (A Google appjában a jobb alsó sarokban lévő színes plusz jelre kattintva feljön a „QR-kód beolvasása” opció, amit ha megnyitunk, be tudjuk olvasni a monitorunkon megjelenő QR-kódot.

9. A weboldalon írjuk be az ügyfélkapus jelszavunkat, majd az alatta lévő sorban a Google alkalmazása által megadott hat számjegyű kódot, amely fölött szerepel majd, hogy ez az ügyfélkapus kód. (Itt figyeljünk, mert az app 30 másodpercenként fog új kódot feldobni! Nem baj, ha az előző kódról lecsúsztunk, jó lesz a következő, fél perc múlva megjelenő is.) Kattintsunk a „Tovább” gombra!

10. Végezetül már csak a törlőkóddal kell kezdenünk valamit, amivel majd az Ügyfélkapu+ regisztrációnkat tudjuk törölni. Ezt a kódot praktikus megjegyezni, és kipipálni az ehhez kapcsolódó boxot, majd meg kell nyomni a „Befejezés” gombot.

Innentől akárhányszor belépünk az Ügyfélkapu + oldalra, három dolgot kell beírni: a felhasználónevet, a jelszót és az Authenticator appban megjelenő hat számjegyű azonosítókódot, amely az Ügyfélkapu+ regisztrációnkhoz tartozik. Erre különösen akkor érdemes figyelni, ha az appot más programokhoz is szoktuk használni.

4. Mi kell a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) regisztrációhoz? 

Mindenekelőtt:

  • 14 évnél idősebb életkor;
  • érvényes személyazonosító okmány, mint személyi igazolvány vagy útlevél, illetve jogosítvány;
  • megfelelő okostelefon;
  • és egy hozzá tartozó magyar telefonszám.

5. Pontosan milyen telefonra lesz szükségem, hogy regisztrálni tudjak? 

A DÁP alkalmazás azonban nem kompatibilis mindegyik okostelefonnal, tehát nem használhatjuk akármilyen készüléken, legfőképpen a régebbi verziókon. Ugyanakkor a jó hír, hogy az applikációt mind iOS, mind androidos eszközökön futtathatjuk.

Ahhoz, hogy az alkalmazás megfelelően működjön, az okoseszköznek az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:

  • iOS 16, iPadOS 16 vagy újabb operációs rendszer;
  • Android 10 vagy újabb operációs rendszer;
  • feltört, azaz jailbreakelt vagy rootolt eszközön az alkalmazás nem használható.
  • Huawei készülékeken nem használható az alkalmazás, kivéve azokat, amelyeken Android operációs rendszer fut (nem pedig Magic OS), valamint amelyeken hivatalosan elérhetők a Google szolgáltatásai, köztük a Google Play.

6. Hogyan működik a DÁP regisztrációs folyamata?

Alapvetően két út áll előttünk:

  • amennyiben 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolvánnyal rendelkezünk, online is regisztrálhatunk a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban – feltéve, ha korábban aktiváltuk az eSzemélyi igazolványt és tudjuk annak PIN-kódját is;
  • viszont ha nincs eSzemélyi igazolványunk vagy ha van is, de inkább személyesen regisztrálnánk, akkor el kell látogatnunk egy általunk kiválasztott, szimpatikus kormányablakba, ahol el tudjuk végezni a regisztrációs folyamatot: ehhez érdemes előre online időpontot foglalni.

Figyelem! A kormányablakban történő regisztrációhoz mindenképpen rendelkeznünk kell személyi azonosítóval. Ez a lakcímkártyáján található 11 jegyű számsor.

7. Mit vigyünk magunkkal, ha a kormányablakos regisztrációt választjuk? 

  • mindenképpen legyen nálunk az érvényes személyi igazolványunk vagy az útlevelünk vagy a jogosítványunk;
  • és a lakcímkártyánk;
  • az okostelefonunk, amire már telepítettük a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást;
  • a mobilinternetünkre szintén szükségünk lesz.

8. Jelenleg milyen ügyeket intézhetünk a DÁP appon keresztül? Mire jó momentán az alkalmazás?

  • Személyazonosság igazolása: ha például megállít és igazoltat a rendőr, akkor a személyi igazolvány, az útlevél vagy a jogosítvány helyett az alkalmazásban lévő QR-kóddal is igazolhatjuk magunkat;
  • Rendszerezett személyes adatbank: egy helyen megtalálhatóak lesznek a személyes adataink (többek között a személyi igazolványunk száma, a TAJ számunk, az adóazonosító jelünk, az útlevelünk száma, stb.), és ha úgy rendelkezünk, ezeket egy az egyben tovább is küldhetjük az illetékeseknek, például a munkahelyünknek, amennyiben erre szükség lenne;
  • Erkölcsi bizonyítvány: az appon keresztül egy gombnyomással igényelhetünk digitális hatósági erkölcsi bizonyítványt, amellyel igazolhatjuk, hogy büntetlen előéletűek vagyunk és nem állunk a közügyektől eltiltás hatálya alatt.
  • Időpontfoglalás a kormányablakba.

9. 2026-ig milyen újabb és újabb funkciókkal bővül majd a DÁP program? 

A kormányzati tervek szerint, a teljesség igénye nélkül:

  • Hamarosan elvileg érkezik a digitális aláírás funkció, még az év utolsó napjaiban;
  • 2025 első negyedévében a szelfis azonosítás is élesedik, ami azt jelenti, hogy a személyi igazolványunk vagy az útlevelünk befotózásával és egy szelfivel is regisztrálhatunk a DÁP-appba;
  • 2025 júliusától magánszemélyként a Magyarországon forgalomban lévő használt gépjárművek adás-vétele, és annak összes bürokráciája is teljes egészében levezényelhető lesz a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással;
  • 2025 harmadik negyedévére a rendszer szeretné lehetővé tenni a QR-kódos bejelentkezést a piaci szolgáltatóknál, ami azt jelenti, hogy például a bankok és a közműszolgáltatók felületeire is bejelentkezhetünk majd a DÁP mobilalkalmazással;
  • ugyanekkora tervezik elérhetővé tenni az elektronikus aláírás funkciót a piaci szolgáltatóknál, tehát ügyfélként a bankok és a közműszolgáltatók dokumentumait is aláírhatjuk az app segítségével;
  • 2026-ban ha minden jól megy, az ePosta és az eFizetés is elérhető lesz.

10. Mi az értelme ennek az egésznek?

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény jelenlegi változata szerint a kormánynak meggyőződése: az információs és a kommunikációs technológiák fejlődése gyökeres átalakulásokat hozott az életünkbe. Éppen ezért elérkezettnek látták az időt, hogy átemeljék az állam és a társadalom kapcsolatát a digitális térbe.

Vagyis a kormányzat célja a digitális állampolgárság megteremtése, illetve a törvény szövegét idézve: „hogy felhasználóbarát alapokra helyezze a digitális térben történő ügyintézést és szolgáltatások nyújtását.” Tehát az átállás arról szól, hogy biztonságosabb, korszerűbb, egyszerűbb és minél egységesebb online ügyintézési rendszert teremtsenek, amely kellően biztonságos is.