A hazai digitális egészségügy ellátás fejlesztésében fontos pillanat volt, amikor 2021-ben, a Roche Magyarország társadalmi felelősségvállalása keretében megalapított A Magyar Személyreszabott Egészségügy Fejlesztéséért Alapítvány (SzEFA) az általa fejlesztett Betegút Menedzsment (Dr. BetMen) szoftvert térítésmentesen átadta a magyar állam részére. A szoftvert azóta kórházak, betegek és kormányzati szereplők bevonásával, különféle pilot projektek keretében fejlődött tovább, és már készen áll a való életben történő integrált használatra, vagyis létrejött a Dr. BetMen V.2. verzió. 

A bevont kórházak dolgozóinak és betegeinek visszajelzései alapján készült el a Dr. BetMen V.2. verziója és az ahhoz kapcsolódó betegút-stratégia, melyet az alapítvány a napokban átadott a  Belügyminisztériumnak, ezáltal a magyar államnak.

A közeljövőben beépülő új szolgáltatásoknak köszönhetően a digitális felületeken sokkal több információ elérhető a betegek és az ellátásban résztvevő dolgozók, orvosok, asszisztensek, koordinátorok számára, ami segít a tervezhetőségben.

Óriási változás előtt a betegút menedzsment

A Dr.BetMen tovább erősítheti az egészségügy azon képességét, hogy növelje a bizalmat az ellátórendszer szereplői és a betegek között, azáltal, hogy lehetővé teszi a kezelések tervezhetőségét, nyomonkövethetőségét, átláthatóságát és a szereplők esetalapú kommunikációját. A rendszer valós idejű kommunikáció mellett az egyes kezelések előtt e-mailes értesítést küldhet az időpontról, helyszínről, arról, hogy a páciens hogyan érkezzen, mire számíthat. Az is látható lehet a rendszerben a betegek számára, hogy az egyes kezelési, ellátási lépések mit jelentenek, illetve milyen időbeliségben követik egymást az adott ellátási protokoll szerint – mondta Molnár-Gallatz Zsolt, a SzEFA elnöke. 

A szoftver képes arra, hogy a betegek pontosan nyomon követhessék, hogy mi, mikor és hol fog velük történni, ami egyszerre fokozza a hatékonyságot és betegség esetén a mentális terheket is enyhíti. A kapcsolattartás a kezelőorvossal szintén újdonsága lehet az egyesült felületnek, ahol chaten a betegis elérheti az orvost és fordítva, biztosítva ezzel tudást a mellékhatásokról, állapotváltozásról, sőt rövid kérdőív keretében átfogó visszajelzés is megvalósítható.

Mindez azt jelenti, hogy ellátás felelőse, aki ismeri a beteg útját, tématerületeit, közvetlenül elérhető a beteg számára.

Rövidebb távon így jelentős kapacitásások szabadulhatnak fel az ellátórendszerben a fejlesztésnek köszönhetően, hiszen kikerülnek felesleges lépések, információs és adathiányok a betegútból. Mindez azt is lehetővé teszi, hogy a figyelmünket a prevencióra irányítsuk, ami hosszabb távon csökkenti majd a betegek számát. A további fejlesztések ebbe az irányba hamarosan elkezdődnek –  mondta Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára. 

Néhány éve még elképzelhetetlen volt, hogy integrált, reszponzív, digitális rendszert tegyünk elérhetővé a lakosság számára, ez már közvetlenül előttünk áll. Ez a rendszer jelentősen növeli az adatok minőségét és mennyiségét, támogatva az erre épülő adatvezérelt egészségügy kialakítását és a betegellátás színvonalának további emelését– tette hozzá Kádár Magdolna Katalin, a Belügyminisztérium főosztályvezetője. 

A héten több egészségügyi konferencián is szóba került a digitális egészségügy, a Digital Health Summitról itt írtunk bővebben, a Medicina Fórumról pedig itt.