A magyarok 86 százaléka tervez divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. Ezen belül 57 százalék tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárolna online és fizikai üzletben egyaránt és csupán 4 százalékra tehető azoknak az aránya, akik csak hagyományos üzletben gondolkodnak – derül ki a Glami divatböngésző ünnepi vásárlási szokásokat vizsgáló felméréséből. Az online vásárlás növekvő népszerűségét ugyancsak jól mutatja, hogy amennyiben a keresett termék egy webáruházban és a fizikai üzletben is rendelkezésre áll, a fogyasztók 69 százaléka az online vásárlást választja.
Az online vásárlást előnyben részesítő fogyasztók a webáruházakból rendelés legfontosabb előnyeiként a kényelmi szempontokat (56 százalék), a legkedvezőbb árajánlat gyors megtalálásának lehetőségét (27 százalék), a fizikai boltba való eljutáshoz szükséges idő megtakarítását (35 százalék) és a webáruházak oldalain szűrőkkel és kulcsszavakkal történő keresés hatékonyságát (27 százalék) jelölték meg. A bolti vásárlást preferáló fogyasztók számára elsősorban a ruhák megtekintésének és felpróbálásának a lehetősége (61 százalék), az üzletekben történő vásárlás élménye (25 százalék), illetve az árucikk azonnali átvételi lehetősége (6 százalék) teszi vonzóbbá a vásárlás hagyományos módját.
A Covid-19-től való félelem ugyan már nem szerepel az online vásárlás mellett szóló döntő érvként, de a koronavírus hatásai továbbra is érzékelhetők: az online és bolti vásárlását is tervező vásárlók 65 százalék mondta, hogy el fogják hagyni az üzletet, amennyiben az túlzsúfolttá válik.
A magyarok többsége novemberben (39 százalék) vagy december első hetében (29 százalék) tervezi beszerezni az ajándékokat, 15 százalék már októberben is vásárol az ünnepekre, az utolsó hétre 3 százalék, a legutolsó néhány napra pedig csak 2 százalék hagyja a vásárlást. Az év végi vásárlási hullám nyitányának tekinthető Black Friday alkalmával 59 százalékuk tervez valamilyen ruházati- és divatcikket vásárolni. A válaszadók fele spontán tervez válogatni a legjobb ajánlatok között, 31 százalék előre eltervezi, hogy milyen darabokat vásárol, 16 százalék pedig bevásárlólistát is készít, illetve a korábban „kívánságlistára” helyezett termékeket fogja beszerezni.
Mindezek ellenére, bár szinte minden fogyasztó ismeri a Black Friday akciókat, a felmérés résztvevőinek 8 százaléka már nem tervez divatcikkeket vásárolni 2021-ben, 31 százalék pedig még bizonytalan.