Aki tankol, az eddig közismertnél is jóval több adót fizet: a 95-ös benzin magyarországi fogyasztói árának mintegy háromnegyedét adják az államháztartásokat gyarapító tételek - derítette ki a Napi Gazdaság. Az államháztartások nem elírás, hiszen nem csak a magyar költségvetés, hanem áttételesen az orosz is jelentős bevételhez jut. Moszkva a benzin minden egyes, itthon eladott, orosz olajból finomított literje után több mint 100 forintot kasszíroz, ami körülbelül annyi, mint a magyar államháztartásba befolyó áfa vagy jövedéki adó összege. Mindent összevetve a magyar és az orosz adók aránya nagyjából kettő az egyhez. A benzinben lévő orosz kőolaj ára - szintén némi leegyszerűsítéssel élve - 40 forintot sem tesz ki, ha az adó nélküli kutatási és kitermelési költségeket összeadjuk.

 

Kép: Forrás: Napi Gazdaság Online

 

A fenti ábrát megalapozó számítások természetesen több szükségszerű leegyszerűsítést is tartalmaznak. Egyrészt az olajtársaságok nem szívesen adják ki a költségszerkezetre vonatkozó pontos számokat, ezért itt két szakértő, Drucker György (Energiainfo.hu) és Pletscher Tamás (Erste) nyújtott segítséget, amit ezúton is köszönünk.

Megjegyzendő továbbá, hogy a közölt arányok hosszabb távú nagy átlagokat mutatnak, a pontos súlyok gyakorlatilag napról-napra változhatnak, hiszen nem állandó például sem a dollárárfolyam, sem az Ural és a Brent típusú kőolaj jegyzése közötti különbség. Ez utóbbi meghatározó részt képvisel a Mol finomítói marginjában, hiszen túlnyomó többségében Ural típusú olajat dolgoz fel Százhalombattán, de az árazásban a Brentet érvényesíti, ezért a részvényesek is szorosan követik az alakulását. A Brent-Ural-spread széles sávban ingadozik, az elmúlt években a mínusz nullától a 10 dollár feletti szintekig szóródtak az értékek - mondta Drucker György. A Mol gyorsjelentése szerint ez 2011-ben 1,67 dollár volt a 2010-es 1,38 dollárt követően.

 

Üzemanyagdrágulást hozhat a kormány terve

Hacsak az állam nem vállalja át a költségeket, az üzemanyagok drágulását eredményezheti az idén nyártól bevezetendő kötelező jelölési rendszer, ami az európai szabadkereskedelmi elveket szintén sértheti. További részleteket erről itt olvashat.

 

Az Energiainfo.hu és az Erste szakértője egyaránt aláhúzta: az olajiparban hagyományosan nem a finomításon, hanem a kitermelésen keresnek sokat a szereplők, így aki tankol, őket is erősen "támogatja". (Nem véletlen, hogy a Mol is igyekszik mindinkább a kitermelésre fókuszálni.)

Pletser Tamás arra is felhívta a figyelmet, hogy mind a nagy-, mind pedig a kiskereskedelmi árrés jelentős szóródást mutat - akár negatív is lehet - attól függően, hogy az adott üzemanyagtöltő állomás az országon belül hol helyezkedik el. Könnyen belátható, hogy egy százhalombattai benzinkút esetében más árrés érhető el, mint egy soproninál, ahogyan egy kutakkal sűrűn ellátott térséghez képest jobban hozhatnak a konyhára az autópályák mentén lévő állomások.

További adalék az adatok értelmezéséhez, hogy a Százhalombattán felhasznált kőolaj egytizede százaléka hazai kitermelésű, ráadásul a felhasznált nyersanyagból sokféle termék készül, amelyeknek eltérő, egyes esetekben negatív a finomítói marginja.