A WHO 2005-ben fogadta el a Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményt, amelynek irányelvei szerint e dohánytermékek egységes csomagolása azt jelenti, hogy a szabványos színnel és betűtípussal megjelenített márkaneveken és termékneveken kívül a csomagoláson minden logó, márka, imázs, vagy promóciós információ alkalmazását korlátozzák, vagy tiltják.
Az egységes csomagolás csökkenti a dohánytermékek vonzerejét, tönkreteszi a a nagystílű ragyogást, ami helyénvaló egy olyan termék esetében, amely embereket öl - mondja a WHO főigazgatója Margaret Chan,
Ausztráliában vezették be először teljes körűen az egységes csomagolást 2012-ben, az eredmények pedig a WHO szerint meggyőzőek, a dohányzás évek óta egyenletesen csökken, 2012 decembere és 2015 szeptembere között a csomagolás megváltoztatásának köszönhetően további 0,55 százalékkal csökkent a dohányzás a 14 éves és idősebb korosztály körében. Ez több mint 108 ezer olyan embert jelent, aki leszokott a dohányzásról, nem esett vissza, illetve nem kezdett dohányozni az említett időszakban.
Az idei Dohányzásmentes Világnap mottója - Készüljön az egységes csomagolásra - ráirányítja a figyelmet az évente mintegy 6 millió ember haláláért felelős dohánytermékek ellenőrzésére tett globális erőfeszítéseknek erre az új irányzatára - magyarázza Douglas Bettcher, a WHO nem fertőző betegségek megelőzéséért felelős igazgatója.
A dohányipar küzd ellene
A dohányipar már egy ideje megkezdte a felkészülést az egységes csomagolásra, és komoly félrevezető kampányokat folytattak az intézkedés megakadályozására - írja a WHO felelős szakértője, aki szerint ugyanakkor reménykeltő, hogy egyre több ország száll szembe az iparág mesterkedésével és vezeti be az egységes csomagolást a kereslet csökkentése érdekében, előtérbe helyezve a lakossága egészségét.
A nem fertőző betegségek 2012-ben a 70 év alatti korosztályban 16 millió ember halálát okozták - az esetek 82 százaléka a fejlődő országokban fordult elő.
Azok az országok, amelyek csatlakoztak a Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményhez számos intézkedést kötelesek hozni a dohánytermékek iránti kereslet és a kínálat csökkentésére. Ilyen például az emberek védelme a dohányfüstnek való kitettséggel szemben, a dohányreklám, promóció és szponzorálás betiltása, a kiskorúaknak történő értékesítés tiltása, egészségvédő figyelmeztetések előírása a dohánytermékek csomagolásán, a dohányzásról való leszokás előmozdítása, a dohánytermékek adójának emelése és egy nemzeti koordinációs mechanizmus létrehozása a dohányzás ellenőrzésére. Az Egyezménynek 180 tagja van, köztük Magyarország is.
Mi a helyzet Magyarországon?
Az elmúlt években Magyarországon több, a dohányzás visszaszorítását szolgáló szabályozást vezettek be, ide tartozik a nemdohányzók védelméről szóló törvény módosítása vagy a dohányterméket elárusító helyek számának csökkentése és az elektromos cigaretta használatának korlátozása is.
A dohányzás gyakorisága a felnőttek körében mérsékelten csökkent 2014-ben. Míg 2009-ben a férfiak 44,3, és a nők 34,1 százaléka dohányzott, 2014-ben rendre 41,7, és 28,5 százalékra csökkent az arányuk. Nőtt a nemdohányzók aránya a 13-15 évesek körében is. Míg 2012-ben 64,5 százalékuk nem nem dohányzott, 2013-ra az arányuk 69,5 százalékra emelkedett.
Különösen aggasztó, hogy mind több nő betegszik meg és hal meg tüdőrákban, melynek hátterében a magyar nők kiemelkedően magas
arányú dohányzása áll, a 18-35 éves nők 35 százaléka dohányzik - írja a WHO.