A főpolgármester által jegyzett előterjesztés szerint a metrókocsikat gyártó francia céggel kötendő megállapodás a következő lényeges rendelkezéseket tartalmazza: a korábbi szerződésekben foglalt vis maior klauzulát, amely szerint a végleges típusengedély megszerzésének elmulasztása vis maiornak minősül, törlik - közölte a fővárosi sajtóiroda.

A szerződésmódosítás szerint az Alstom által vezetett konzorcium kötelezettséget vállal, hogy a megállapodás hatályba lépésétől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szállítandó szerelvények típusengedélyét, a 2-es metróvonalra az első szerelvényt 330 napon belül, a fennmaradó teljes mennyiséget pedig legkésőbb 548 napon belül átadja a BKV-nak, és 548 napon belül megszerzi a 4-es metróvonalra szállítandó szerelvények típusengedélyét, és a 4-es metróvonalra az összes szerelvényt 750 napon belül átadja a BKV-nak. Az előterjesztés szerint a vállalt szállítási ütemterv tartása esetén 2014 első félévében megindulhat az utasszállítás a 4-es metróvonalon.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a szerelvények típusengedély kiadását, mivel a fékrendszer nem felelt meg az uniósnál szigorúbb magyar szabványnak; a különböző rendszerek nem teljesen függetlenek egymástól. Tarlós az Alstom-vita kezdetén arra is felhívta a figyelmet, hogy a pesti fékpróbák során a kocsik többször nem álltak meg.

A BKV a megállapodás szerint semmilyen korábbi igényéről (így a kötbérről vagy a kártérítésről) nem mond le, az ilyen természetű vitatott igények elbírálását a felek választottbírósági hatáskörbe utalják. A helyszínen kiosztott előterjesztői kiegészítés szerint, ha 2011. július 26-ig az Alstom vezette konzorcium a megállapodást nem írja alá, akkor a BKV a megállapodástól eláll, annak hatálya megszűnik, a BKV pedig haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket egy új metrókocsi-tender kiírására.

A napirend vitájában a főpolgármester elmondta: az Alstommal kötendő megállapodás akkor lesz eredményes, ha arra a közgyűlés rábólint. Emlékeztetett arra, hogy még a közgyűlés napjának délelőttjén is folytatták a tárgyalásokat a megállapodásról a francia céggel. Tarlós szerint a megállapodást azért kell nyílt ülésen tárgyalni, mert közérdekű szerződésről van szó. Mint fogalmazott: "nincs takargatnivalónk".

A főpolgármester kiemelte, hogy a 2006-os metrókocsi-szerződésből a jogilag súlyosan aggályos részeket (például a kötbérre vagy a vis maior okokra vonatkozót) törlik a megállapodással, a főváros pedig kármentésre törekszik, hiszen Budapestnek szüksége van új metrókocsikra, és nem akarja a város elveszíteni a 4-es metró építéséhez kapott európai uniós támogatást.

 

A VEKE hárompontos műszaki megállapodás aláírását sürgeti

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt szeretné elérni, hogy a főváros egy műszaki jellegű, három pontból álló megállapodást írjon alá a 2-es és a 4-es vonalra szánt metrókocsik francia gyártójával, az Alstom céggel. A civil szervezet azzal indokolta e szerződés megkötésének szükségességét, hogy szerintük a BKV kiszolgáltatott helyzetbe kerülhet a gyártóval szemben, ha az leszállítja a szerelvényeket. Mint írták, ilyen rendszerekből építkező szerelvény sehol a világon nem fut, és számos műszaki probléma felvetődött, amelyeket nem oldottak meg.

A VEKE szerint garantálni kell az alkatrészellátás biztonságát és folyamatosságát, minden alkatrészre meg kell határozni egy maximált árat. A próbafutások során dokumentált, a gyártó által ki nem javított, túlzott kerékkopás miatt az Alstomnak kell vállalnia a kerékcserék teljes anyagi vonzatát addig, amíg a jelenséget meg nem szünteti. A HÉV-összekötés kapcsán az egyesület úgy látja, hogy gondoskodni kell a 2-es metróra kerülő ötkocsis szerelvények bővíthetőségéről is, és erre visszavonhatatlan opciót kellene adnia a gyártónak. Hangsúlyozták, hogy ha a főváros nem ragaszkodik e pontok szerződésbe foglalásához, akkor megítélésük szerint a cég könnyen súlyos károkat okozhat Budapestnek, amiért vállalniuk kell a felelősséget.

A VEKE úgy látja, hogy a legkisebb kockázattal és a legnagyobb lehetséges társadalmi haszonnal egy új tender kiírása járna. Közlésük szerint az új kiírásban a darabszámot is módosítani lehetne, hogy a 3-as metró és a HÉV szerelvényeit is lecserélhessék, egységes járműparkra lehetne szert tenni egy kiegészítő licencmegállapodás megkötésével, valamint reális elvárás támasztható a nyertes letelepítéséhez, a magyarországi gyártáshoz.