Az elmúlt másfél évben több vizsgálat is történt a MÁV Zrt.-nél és a MÁV-csoportnál az utóbbi tíz évben hozott intézkedésekkel kapcsolatban. Ezek egy része már lezárult, más részük még folyamatban van - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter Korondi Miklós jobbikos országgyűlési képviselő kérdésére adott írásbeli válaszából, amely a parlament honlapján jelent meg.

Drága lett volna a külsős

A MÁV 2002-2010 közötti gazdálkodását vizsgáló országgyűlési bizottság a tevékenységét lezárta és több megállapítást, javaslatot fogalmazott meg egyrészt a társaság vezetése, másrészt az elszámoltatási és a korrupcióellenes kormányzati feladatok összehangolásáért felelős kormánybiztos számára - írta a miniszter. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a kormánybiztossal egyeztetve javaslatot tett a vasúti cégnél elvégzendő vizsgálati programra. A kijelölt ügyek és ügycsoportok vizsgálatára külső, független szakértő megbízására volt szükség. A MÁV által bekért ajánlatokból azonban az derült ki, hogy ennek jelentős költségvonzata van. Majd a költségtakarékosság érdekében a társaság vezetése javaslatot tett arra, hogy a szükséges vizsgálatokat a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal végezze el.

A Kehi 2011. május 23-tól folytat helyszíni ellenőrzést a MÁV-nál, amelynek témája az államvasutak és a tulajdonában álló gazdasági társaságok gazdálkodásának kockázatelemzés alapján történő vizsgálata.

Sok ügyben vizsgálódik a KEHI

A hivatal az alábbi szerződések vizsgálatát végzi:

  • Budapest, VI. Andrássy út 66. számú ingatlan (volt MÁV nyugdíjintézet) adásvételi szerződése
  • Budapest, VI. Teréz krt. 62. számú ingatlan adásvételi szerződése
  • Budapest, VI. Andrássy út 73-75. számú ingatlan értékesítési kísérlete
  • Budapest, VIII. Könyves Kálmán krt. 54-60. számú ingatlan (új székház) bérleti szerződése
  • MÁV Zrt. és Baló Kft. között a gépészeti üzletág Istvántelekre történő kitelepítésére irányuló vállalkozási szerződése és a békéscsabai körfűtőház kivitelezése
  • MÁV Zrt. és a Baló Kft. között a szolnoki 8163158. számű ingatlanra megkötött adásvételi szerződés
  • MÁV Cargo Zrt. értékesítésére irányuló szerződés
  • MÁV Zrt. három vonalának villamosítása tárgyában 1996-ban megkötött koncessziós szerződés (szerződő felek: a magyar állam és a Viacom Zrt.)

- Időközben az alábbi témákkal bővítették ki a megkezdett vizsgálatot:

  • Resti Kft. és MÁV Zrt. közötti szerződéses kapcsolatok
  • MÁV Hajdú Kft. értékesítése
  • TRAXX mozdony beszerzése

Ezeken kívül 2011. augusztusában a MÁV felkérte a KEHI-t további vizsgálatok elvégzésére is:

  • Carpathian Cargo s.r.o. értékesítése
  • Eurometro Kft. értékesítése
  • MÁV Debreceni Járműjavító Kft. értékesítése
  • MÁV Jegynyomda Kft. értékesítése
  • PanTel üzletrész értékesítése
  • Talent motorvonat beszerzése
  • Flirt motorvonat beszerzése
  • MÁV Multiszolg Kft. értékesítése
  • Eurometro Kft . és MÁV Zrt. közötti szerződéses kapcsolatok

Ha a KEHI ellenőrzése során a közpénzek vagy az állami vagyon jogszabálysértő, rendeltetésellenes vagy pazarló felhasználását és ezzel összefüggésben károkozást vagy ennek veszélyét állapítja meg, a kár megelőzése, enyhítése érdekében az illetékes hatósághoz, illetve szervhez fordulhat a további intézkedések mielőbbi megtétele érdekében. A hivatal szakértői a maI napig egy büntetőfeljelentést tettek meg, a MÁV Zrt . és a Baló Kft. között, a gépészeti üzletág lstvántelekre történő kitelepítésre irányuló vállalkozási szerződése MIATT, hűtlen kezelés elkövetésének gyanújával.

Elszámoltatás is lesz

A Kehi vizsgálati jelentései még véglegesítés előtt állnak. Mivel az elszámoltatási kormánybiztos is lépéseket kíván tenni a MÁV ügyeivel kapcsolatban, a Kehi-jelentés javaslatainak tanulmányozása után a kormánybiztossal egyeztetve fogjuk megtenni a szükséges intézkedéseket - írta Némethné.

A MÁV-csoportnál folyamatban van a leánytársasági kör működésének felülvizsgálata, illetve a korábbi években kiszervezett tevékenységek visszaszervezésének átgondolása. Ezek keretében több leányvállalat (MÁV-Gép és MÁV FKG) összevonása történt meg, a személyszállítást támogató társaságok tulajdonosi jogait pedig részben a MÁV-Startnak adták át. A tevékenységek vizsgálata után pedig döntés született többek között a felsővezeték-karbantartási tevékenység visszaszervezésére a MÁV szervezeti keretei közé - olvasható a miniszteri válaszban.