A vasúti utazás vonzóbbá tétele érdekében szeptembertől átalakítja a közösségi közlekedés tarifarendszerét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - derül ki a szaktárca közleményéből.
Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert - a személyszállítási törvénynek megfelelően - országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű szolgáltatások igénybevételekor.
Az emeltszintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN stb.) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és EC járatokon.
Km | Jegyár | Km | Jegyár |
0-100 | 150 | 260 | 380 |
120 | 175 | 280 | 410 |
140 | 205 | 300 | 440 |
160 | 235 | 350 | 515 |
180 | 265 | 400 | 590 |
200 | 295 | 450 | 660 |
220 | 325 | 500 | 735 |
240 | 355 | 500-tól | 735 |
*Plusz helyjegy, amely 0-150 forintba kerül. Forrás: iho.hu |
A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén, így átterelődhet a forgalom az IC és EC vonatokra - indokolja a változtatást a tárca.
A helyközi buszjegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa, a helyközi bérletek viszont változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek. Az NFM a változtatást azzal indokolja, hogy az 5 kilométeres díjtétel évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedési tarifák alapszintjétől. A helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is. A legkisebb helyközi tarifa az állandó költségeket sem fedezi, és kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást.
A módosítások az előzetes becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat - fogalmaz a dokumentum.