Az erősen mínuszos évkezdet után zsinórban három hónapon át mutatott növekedést az egy évvel korábbihoz képest a hazai újautópiac, így a január-májusban forgalomba helyezett 22,2 ezer jármű már kevesebb mint 3 százalékkal marad csak el 2012 hasonló időszakának adatától. Bár az első féléves hivatalos adatokra még két hetet várni kell, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) valószínűleg nem változtat majd a piac idei alakulására vonatkozó prognózisán. Várakozásaik szerint a tavaszi élénkülés kitarthat, így az első félév végén a forgalomba helyezési darabszám elérheti vagy kismértékben meghaladhatja a tavalyi 27,8 ezres volument, az éves adat pedig valamivel felülmúlhatja 2012-es 53 ezres szintet.

Dübörög a használtimport

A használtautó-importnál egy percig sem volt kérdés, hogy túlszárnyalhatók-e a tavalyi adatok. Az öthavi 24,9 ezres darabszám egyrészt felülmúlja az újautópiac hasonló adatát, másrészt 22 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál - derül ki a Datahouse Kft. statisztikáiból. Ez azt jelenti, hogy az idén január-májusban kapott annyi használtan behozott gépkocsi magyar rendszámot, mint tavaly január-júniusban. Számottevően élénkült a belföldi használtpiaci forgalom is: január-májusban 179,4 ezer autó cserélt gazdát, ami 12 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit.

Ki fog költeni a javíttatásra?

A használtimporton belül továbbra is megfigyelhető a német prémiummárkák erős jelenléte, illetve a felső közép kategória dominanciája. Utóbbi súlya a forgalomba helyezéseken belül 27 százalék, miközben az újautópiacon harmadekkora az aránya; a főszerep - egyharmados részesedéssel - az alsó közép kategóriáé, majd a hobbiterepjárók következnek az eladások ötödével. A fő gond az, hogy a beérkező kocsik zöme öreg, sok esetben bizonytalan biztosítási háttérrel, ami közlekedésbiztonsági problémát is jelenthet - állítja az MGE elnöke. Erdélyi Péter szerint ugyanígy közlekedésbiztonsági gondot okozhat az, hogy jelentős a használtimporton belül a prémiummárkák aránya, márpedig ezek alkatrészutánpótlása nem olcsó. Bár az idős autókon akadhat bőven javítanivaló, ez nem a márkaszervizek terepe. Senki sem várja el, hogy a tízévesnél öregebb kocsikat márkaszervizbe hordják - mondja Erdélyi, aki szerint az MGE-nek ugyanakkor folytatnia kell a márkaszervizek népszerűsítését.

Viszik a hobbiterepjárókat

Az újautópiacot vezető négyesfogat, vagyis a Skoda, a VW, az Opel és a Ford fej-fej mellett, 10 százalék körüli részesedéssel bír, majd az inkább a magánvevők között népszerű Suzuki és Dacia következik. A japán márkát továbbra is jórészt a régi suzukisokat megcélzó csereakciók hajtják előre, míg a Dacia sikere főként a legjobb ár/érték arányú (hobbi)terepjárónak számító Duster kelendőségével magyarázható, ezek adják a román brand forgalmának 70 százalékát. Ezzel a Duster a második legkapósabb modell a Skoda Octavia mögött. Az összesített piaci adatok alapján a hobbiterepjárók más márkáknál is igen népszerűek: a Nissannál a Qashqai viszi a prímet, a Skodánál pedig a Yeti terepjáró a második legkelendőbb modell. A gyártók rangsorában  a VW-csoporté az első hely, 4,7 ezres darabszámmal, míg a Renault-é a második. Utóbbinál a Daciával együtt bő 2,2 ezres darabszám adódik, ám ha részben ide vesszük a francia társaság által 43,4 százalékban tulajdonolt Nissan eladásait is, akkor 2,7 ezren felüli adat jön ki.


A legnépszerűbb modellek, 2013. január-május
Új autóHasználtimportHasználtpiac
ModellEzer dbModellEzer dbModellEzer db
©koda Octavia1,2BMW 31,6Suzuki Swift12,1
Dacia Duster0,8VW Passat1,1Opel Astra10,2
Ford Focus0,8VW Golf1Ford Focus5,6
Suzuki Swift0,7Audi A40,9VW Golf5,2
Opel Astra0,6Ford Focus0,6Opel Corsa4,6
Forrás: Datahouse/Carinfo.hu