Európában a szárazság miatt a folyók már hajózhatatlanok. Az utóbbi hetekben tovább csökkent a Rajna vízszintje, a másfél méteres vízben már a kompok is alig tudnak közlekedni. A vízszint pedig a hétvégén mára 2018-as rekordalacsony szint alá süllyedt, mindez odavezetett, hogy a nagy uszályok és teherszállító-hajók vagy sokkal kisebb sávban tudnak csak közlekedni, vagy kikötőkben kell kivárniuk a vízszint emelkedését.
Most pedig már a Duna is kezd hajózhatatlanná válni: egy másik hajónak kellett kimenteni a Pozsonyból Dévény felé hajózó, Prešov nevű kirándulóhajót vasárnap délután – írta Paraméter az rtl.hu szerint. A portál szerint a hajón lévő több tucatnyi utasnak 45 percet kellett várnia a kimentésre.
Már a magyar szakaszokon is hajózhatatlan a Duna
A CNN is beszámolt a legnagyobb magyar (és közép-európai) folyó válságáról kiemelve, hogy a Duna magyarországi szakaszán is aggasztó a helyzet. Az amerikai hírcsatornát a Magyar Turisztikai Ügynökség arról tájékoztatta, hogy egy átlagos, 1600 tonnás teherhajó már csak üresen tud hajózni a folyón.
A Mahart kirándulóhajói még tudnak közlekedni, de a Dunakanyarban már néhány kikötőt be kellett zárni, mert az alacsony vízállás miatt nem tudnak kikötni ott a hajók. Már vannak emiatt olyan nagyobb szállodahajók is, amelyek Komáromban kikötnek, az utasokat pedig onnan busszal szállítják le Budapestre.
A helyzet Magyarországon nem sokat javulhat a következő napokban: az időjárás előrejelzések szerint a hőség csütörtökön, pénteken tetőzik. Ezeken a napokon a 38, 39 fokot is elérheti a csúcshőmérséklet, nagy területen pedig a 35 fokot meg is haladja majd. Pénteken északnyugat felől megérkezik a hőségzáró hidegfront, ekkor nagy hőmérsékleti kontrasztra kell készülni. Viszont túlzott mennyiségű csapadék ezután sem várható, csak a záporos, zivataros jellegű csapadék lesz a meghatározó.