Éles ellentétben van a közlekedésről alkotott kormányzati jövőkép és a jelenlegi gyakorlat, már ami a hazai gépkocsi-közlekedést illeti. A nemrégiben megjelent Nemzeti Közlekedési Intrastruktúra-fejlesztési Stratégia társadalmi céljai között egyebek közt szerepel a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentése, az egészség- és vagyonbiztonság javítása is. Ezt a célt egészen biztosan nem szolgálja, hogy egyre több és egyre idősebb használt autó érkezik Magyarországra.
Az persze világos, hogy szegény az ország, és legalább így számosan le tudják cserélni régebbi autójukat, a korábbiaknál kedvezőbb közterhek mellett, viszont ennek a közlekedésből származó jelentősebb környezetszennyezés is az ára. Nem csak itt van ellentmondás a környezetkímélőbb jövőkép és a gyakorlati intézkedések között: elég csak az autógáz jövedéki adójának emelésére vagy a villanyautók állami hátszelének hiányára gondolni.
A Napi.hu megkérdezte a szaktárcát is arról, hogy nem látnak-e ellentétet a régi autók egyre intenzívebb importja és a stratégiában megfogalmazott célok között.
Inkább egy jó Euro-II-es, mint egy rossz Euro-III-as
A minisztérium válaszából az derül ki, nem várható korlátozás a használtimportban. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az Európai Unióban forgalomba helyezett és közúti közlekedésre alkalmasnak minősített járművet minden tagállamnak egységesen el kell ismernie. A hazai forgalomba helyezéssel szemben az áruk szabad mozgásának elvéből fakadóan Magyarország sem támaszthat adminisztratív vagy műszaki akadályokat. A környezetvédelmi szempontból kedvezőtlen beáramlás közvetett módon, a közúti járművek ellenőrzésével, a műszakilag és károsanyag-kibocsátás tekintetében nem megfelelő járművek kiszűrésével valamelyest (kiemelés tőlünk - a szerk.) befolyásolható - írták.
Hozzátették: az ellenőrzések tapasztalatai alapján az autók tényleges környezetszennyezése elsősorban a karbantartásuktól függően alakul: egy elhanyagolt Euro-III-as autó jelentősen többet szennyezhet, mint egy jól karbantartott Euro-II-es.
Úgy látják, a használt autók behozatalakor a lehetséges vevő elsősorban a keveset futott, jól karbantartott autó megvásárlásában érdekelt. (Más kérdés, hogy ehhez képest mire van pénze, illetve hogy az importot lebonyolító kereskedő milyen autók behozatalában érdekelt. - A szerk.) Az importált gépkocsik átlagéletkorának kismértékű emelkedéséből önmagában a szaktárca szerint nem vonható le az a következtetés, hogy fokozottan környezetszennyező járművek tömeges bekerüléséről lenne szó.
Özönlenek a használt autók
A Carinfo adatai szerint az év első nyolc hónapjában már 61,3 ezer használtan behozott autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami majdnem másfélszerese a 2013 azonos időszakában mértnek, illetve közel 80 százalékkal múlja felül a 2012 január-augusztusi adatot. Tavaly az év egészében 70,7 ezer ilyen kocsi kapott rendszámot, míg a regisztrációs adó 2011 júliusi csökkentés előtt, 2010-ben mindössze 17,7 ezer.
Nem csak a behozott darabszám nő, hanem az importált autók átlagéletkora is. Ez az idén már kereken 11 év, szemben a 2010-es 6,5 évvel, vagyis jól látható, hogy az idősebb kocsik behozatala pörgött fel a leginkább, hiszen e szegmensnek kedvezett a legnagyobb mértékben a regisztrációs adó szabályainak változása.
A 2014 január-augusztusi adatok alapján az idén forgalomba helyezett használt autók közel kétharmada volt 11 évesnél idősebb, negyedük 16 éves is elmúlt már, mire magyar rendszámot kapott. Mindez azt is jelenti, hogy a legkorszerűbb - Euro-IV és Euro-V besorolású - járművek aránya a 2010-es 57 százalékról 43 százalékra mérséklődött 2013-ra az NFM adatai szerint. A szaktárca arról számolt be, hogy ebben az időszakban az Euro-besorolás nélküli importált járművek aránya alacsony volt és folyamatosan, 2,8-ról 1 százalék alatti értékre csökkent. Az Euro-I besorolású járművek behozatala 2 százalék körül mozgott. Az Euro-II besorolásúak aránya 2010-ben a behozatal 19 százalékát, 2013-ban nagyjából harmadát adta, míg az Euro-III-asok tették ki az import ötödét.
Nem kis részben a használtimportnak köszönhető, hogy az országos személygépkocsi-állomány is gyarapodásnak indult tavalyelőtt, 2013 végén pedig újra átlépte a hárommillió darabos szintet, amire utoljára 2009-ben volt példa.
Az újautópiacon eladott járművek darabszáma eközben hiába növekszik, innen nézve csak csepp a tengerben, ráadásul egy részüket azonnal reexportálják. Mindent egybevéve nem csoda, hogy az autópark egyre öregszik, tavaly már valamivel meghaladta a 13 évet az átlagéletkor. A jelenlegi folyamatok alapján egyhamar nem is várható, hogy fiatalodjon az állomány.