A jelenlegi előírások szerint a benyújtott büdzsé fő számairól a parlamentnek november 30-ig kell szavaznia, ezeket módosító javaslatot jelenleg csak a költségvetési bizottság nyújthat be − ez jelent biztosítékot ad arra, hogy a költségvetés ne módosulhasson a januári életbelépés előtt fő kereteiben. A mostani módosítás eltörli ezt a biztosítékot, kimondja ugyanis, hogy a kormány a zárószavazás napján benyújthat olyan javaslatot, amely a fő összegeket érinti − ezzel több pontban is korlátozza a törvényhozás jogait a végrehajtó hatalommal szemben, sőt a javaslat szerint a törvényhozási feladatok is a kormány kezébe kerülhetnek. A kormány ezzel azt is megteheti, hogy a saját maga által benyújtott javaslathoz képest több száz milliárd forintos megszorítást fogadtasson el úgy, hogy arról szó sem esik a törvényhozásban.
A kabinet június elején nyújtotta be a jövő évi költségvetés tervezetét, s annak végszavazását szeptemberre tervezték, mondván, fontos horgonyt jelenthet a piacoknak a korai elfogadás. A jövő évi költségvetés azonban túlzottan optimista pályára épült, a valós 1 százalékos GDP-csökkenés helyett még 1,6 százalékos bővüléssel számolt, így ezt a vita során módosította a kormány, a fő számok elfogadása után pedig a végszavazást elhalasztotta a parlament.
A kormány azóta két lépésben összesen 700 milliárd forintos kiigazításról döntött: az államháztartási törvény mostani módosítása szerint ezt zárószavazás előtti módosító javaslatként kívánja benyújtani a kabinet, így erről érdemi vita nélkül hozhat döntést a parlament.
A zárószavazás előtti módosító javaslatok elvileg nem érinthetnék a törvény lényegét, azokban már csak − kis túlzással − helyesírási hibákat javíthatnának a képviselők, e szabályt azonban a Horn-kormány óta egyetlen kabinet sem tartotta be. Ugyanakkor eddig arra sem volt még példa, hogy 700 milliárd forintos csomagokat vita nélkül fogadjon el a törvényhozás.