Nehéz helyzetbe hozták a mentőgépészeket - a sofőrök szakmegnevezése - az Országos Mentőszolgálatnál: az ápolóhiány miatt arra kérik őket, hogy végezzék el az ápolói képzést és módosítsák munkaszerződésüket.
A 24.hu cikke szerint az történt, hogy az OMSZ több mentőgépkocsi-vezetőjének azt ígérte, ha önköltséges formában megszerzik az ápoló-szakápoló OKJ-s papírt, automatikusan átsorolják őket az alacsonyabb, D fizetési kategóriából a magasabb, E kategóriába, de megtarthatják korábbi munkakörüket. Erre viszont jogszabályilag nincs lehetőség, így a gépkocsivezetőknek át kell menniük mentőtechnikusi alkalmazásba, ha maradnak, akkor az alacsonyabb fizetési kategória szerint kapják a bérüket.
Ez viszont azt jelenti, hogy többet kell dolgozniuk: a mentődolgozónak havonta legalább egy alkalommal, egy 12 órás műszakban ápolói feladatokat szükséges ellátnia. Viszont a legalább azt vetíti előre - és a portál szerint a dolgozók is ettől félnek -, hogy valójában több műszakra hívnák be őket egy hónapban. Ebben az új munkakörben viszont nincsen megfelelő tapasztalatuk és motivációjuk.
Sokan vagyunk, akik nem akarnak ápolóként dolgozni, de gépkocsivezetőként legjobb tudásunk szerint kivesszük a részünket az ellátásból. Én személy szerint 30 éve vezetek, balesetet nem okoztam, ezt szeretem és tudom is csinálni. Most kényszeríteni akarnak olyan dologra, amiben nem vagyok jó - írta a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének egy dolgozó.
Kusper Zsolt, a szövetség elnöke szerint a 12 órás mentőápolói feladatra vonatkozó kitétel teljesen felesleges, ha valóban csak az a cél, hogy a képzettebb gépkocsivezetők magasabb fizetési kategóriába kerüljenek.
Viszont a munkaerőhiány orvoslása mellett a statisztikákat is szépítheti az új megoldás: a statisztikai állományjegyzékben gépésznek és ápolónak is beírhatják az embereket.
(Kitört a pánik a fővárosi betegszállítóknál.)
A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.