Évről évre nő a forgalomban is használt elektromos kerékpárok száma Magyarországon. Pontos statisztikai adatok nincsenek, az eladási piacok számai szerint 2019 óta már több mint 50 ezer e-kerékpár talált gazdát magának.
A magyar kormány pályázattal segíti az elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlását, 2022 őszéig 14-15 ezer ilyen kétkerekű megvásárlásához nyújtottak be támogatási kérelmet.
Egy másik pályázattal elektromos Cargo típusú kerékpárok megvásárlását támogatják. Korábban Révész Máriusz kormánybiztos számolt be arról, hogy az Országgyűlés elfogadta azt a javaslatot, amely szerint a munkaadók kerékpárt illetve elektromos rásegítésű kerékpárt ingyenesen biztosíthatnak a munkavállalóiknak, ennek költségeit pedig elszámolhatják.
Tószegen már több mint 3,5 millió elektromos kerékpárt gyártottak
Korábban mi is beszámoltunk arról 2022 szeptemberében ünnepelte fennállásának 20 éves évfordulóját az Accell Hunland Kft. A Szolnok melletti Tószeg településen működő gyár 2001-es indulásakor még a hagyományos közép- és felső-közép kategóriás kerékpárokra volt kereslet, főleg a német piacon. 2002 augusztusában készült el az első kerékpár, egy Hercules (Wave 7) típusú normál bicikli, 2020 novemberében pedig legyártották a hárommilliomodik darabot, egy Haibike típusú elektromos kétkerekűt.
A társaság tervei szerint 2022-ben elkészül a 3,5 milliomodik kerékpár is a tószegi üzemben
– mondta az akkori rendezvény során Szabó-Lukovszki Béla, az Accell Hunland Kft. ügyvezetője. A teljes értékesítés 98 százalékát az elektromos kerékpárok adják.
A cég legfontosabb felvevő piacai Németország, Franciaország és az Egyesült Királyság mellett az észak-európai országok közül kerülnek ki.
Sokan úgy gondolják, az elektromos bicikli lehet a városi közlekedés jövője
Az e-kerékpárok alapvetően ugyanazokra a kategóriákra oszlanak, mint a hagyományos változatok: terepi és országúti az alapfelosztás, de vannak olyan speciális kategóriák is, mint a városi, hibrid, cruiser, teher– és összecsukható kerékpárok. Itt van átfedés a hagyományos biciklik és az elektromos változatok között, de sok kategória más specifikációkat jelent az elektromos bicikliknél, mint a hagyományosaknál.
Bár kevesebb utánajárást igényel, mint az elektromos autó, de az elektromos kerékpárt is kell tölteni. A legtöbb kerékpár-akkumulátor üresről teljes töltése 3-5 órát vesz igénybe. kapacitású akkumulátorok töltése tovább tart.
Hiába elektromos a kerékpár, rendszeres használata kiadós testmozgást jelent
Az amerikai Colorado Boulder egyetem kutatás szerint számos praktikus előnye mellett főleg az élettan területén jelentkeztek kedvező hatások a rendszeres használok körében, arra a következtetésre jutottak, hogy több hónapos ingázás e-kerékpárral növelte a kerékpározók erőnlétét és javította vércukorszintjüket.
A kutatás alábbi pontokba gyűjtötte az e-kerékpározás előnyeit:
- Korlátlan gyorsaság, hiszen a legjobban felszerelt elektromos kerékpárok lehetővé teszik, hogy gyorsabban haladjunk, mint a legtöbb hagyományos kerékpáros
- Az elektromos kerékpárok használata folyamatos
- Sokkal biztonságosabb kerékpárral utazni, mint tömegközlekedési eszközzel
- Segít egészségünk megőrzésében
- Igaz, hogy az elektromos kerékpár (forintra átszámítva) 200 ezer és 800 ezer forint közötti árkategóriában vásárolható meg, ugyanakkor a hosszabb távon történő fenntartása és használata kifizetődik
- Sokkal olcsóbb egy elektromos kétkerekű, mint benzin- vagy dízelmotoros autó vásárlása, biztosítása és karbantartása.
Az amerikai kutatás kitért arra is, hogy a vizsgált időszakban a hagyományos kerékpáros közúti balesetek mellet szinte alig volt mérhető az olyan sérüléssel járó esetek száma, amelynek e-kerékpáros volt az elszenvedője.