A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
Élelmiszerbotrányt kavarhat, hogy az Emberi Erőforrások Mimisztériuma (Emmi) megkezdheti a lakosság "puhítását" az élelmiszerekben jelen levő mesterséges transzzsírok ellen. Az, hogy a kormányzat az egészségügyi tárca közreműködésével szeretné eltüntetni az élelmiszergyártásból az egészségre kimutatottan erőteljes negatív hatást gyakorló adalékot, nem új hír, hiszen Szócska Miklós miniszter már szeptemberben arról beszélt, hogy a neta (népegészségügyi termékadó) keretein belül száműznék a transzzsírokat.
A lapunk által megismert előterjesztésben az áll, hogy az élelmiszerekben, illetve az élelmiszer-felhasználásra előállított termékekben a transzzsírok tartalma nem haladhatja meg 100 grammra vetítve a 2 grammot. Vagyis 2 százalékban limitálna a rendelet. Ezzel alapvetően a gyártóknak sincs semmi bajuk, az élelmiszeriparban egyre kevesebb tranaszzsírt használnak, annak ellenére, hogy ezek a zsírsavak egyébként természetes formában is előfordulnak, például tejtermékekben vagy marhahúskészítményekben.
1. A műzsír (mesterséges transzzsír) kifejezés bevezetése szakértői és bulvár tartalmakkal. |
2. Receptkönyv kiadása az elkészített ételekből. |
3. Egy népegészségügyi információs portál újraindítása. |
4. Brandingelt YouTube és Facebook chanel (internetes videók, közösségi média). |
5. Plakátok kihelyezése az állami intézményekben és állami vállalatoknál. |
6. Információs magazin (füzet) terjesztése általános és középiskolákban. |
7. Nyereményjáték szervezése a Facebookon. |
8. Brandingelt tartályautók kiállítása forgalmas köztereken és csomópontokban (bejelölve a kb. 1 tonnát, amit egy átlagos ember zsírból élete folyamán elfogyaszt). |
9. Álgerilla médiaakció (egyeztetett módon), egy hipermarketben matricákat ragasztunk az élelmiszertermékekre "Műzsírmentes!" és "Vigyázat, műzsírt tartalmaz!" piros és zöld matricákkal. Később a műzsírmentes zöld jelölést a gyártók használhatják a termékeiken. |
Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés *részlet a kommunikációs stratégiából, a teljes előterjesztés jogszabályalkotásról és a transzzsírsa |
A probléma a tervezett, az Emmi által "Lakossági tájékoztató és edukációs kampány a transzzsírsavtartalmú élelmiszerek, ételek fogyasztásának csökkentése érdekében"-nek hívott akcióval lehet (lásd táblázatunkban). Kirekesztő kampány születhet az élelmiszerpiacon olyan termékek esetében, amelyek a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően készültek, az élelmiszerkönyv szerinti adalékokkal. Vagyis fogyasztásuk nem minősül károsnak. Ráadásul a kampány nem egyes termékköröket, hanem márkákat tehet tönkre, ami egyfelől jelentős kárt okoz a gyártónak, illetve a fogyasztás csökkenésével az államnak.
Az ügy pillanatnyilag annyira kényes, hogy egyetlen szakmai szervezet sem kíván hozzászólni − még érintőlegesen sem − a várható helyzethez és vagy letagadják vagy nem hallottak a transzzsírok szabályozásáról és a piacról való kivezetés kommunikációjáról szóló kormány-előterjesztés létezéséről.