A KSH szerdai közlése szerint első becslés alapján az ipari termelés volumene 6,2 százalékkal haladta meg augusztusban az egy évvel korábbit, a munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlannal. Az előző hónaphoz viszonyítva a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás 2,0 százalékkal csökkent augusztusban.
Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője úgy látja, az augusztusi 6,2 százalék után a következő hónapokban 7 százalék körüli mértékben nőhet az ipari termelés az előző év azonos időszakához képest. Hozzátette, a növekedést segíti az alacsony bázis is.
A szakértő ugyanakkor hangsúlyozta, kérdés, hogy a Volkswagen-botrány hatása mennyire fog megjelenni, visszafogja-e az ipari termelést.
Németh Dávid összességében az őszi hónapokban a dinamika gyorsulására számít, az év egészére pedig az ipari termelés 6-7 százalékos növekedését várja.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője a nyári szünetet követően szeptemberben jelentős növekedésre számít, amit szerinte az ipari bizalom és a beszerzésimenedzser-index meredek megugrása, az élénkülő európai autópiac, valamint az európai és a belső kereslet is támogat. Az elemző úgy véli, egyes ágazatokban, például a motorgyártásban és a gumigyártásban a kapacitások további felfutása is várható.
A szakértő MTI-hez eljuttatott kommentárja szerint a kínai gazdaság lassulása kockázatot jelenthet, amit az európai kereslet élénkülése ellensúlyozhat.
Suppan Gergely szintén a kockázatok között említi a szeptember végén kipattant Volkswagen-botrányt. Véleménye szerint azonban az európai autóeladások tovább növekedhetnek, amelyből így más autógyártók profitálhatnak, olyanok, amelyeknek a hazai autóipari beszállítók szintén szállítanak.
A kereslet a benzinüzemű motorok irányába tolódhat, így inkább az egyes autógyártók és motortípusok közötti átrendeződésre lehet számítani - tette hozzá.
Az elemző szerint az ipari termelés növekedése az idén megközelítheti a 7 százalékot, jövőre pedig 5,5 százalékos bővülésre számít.